ဒီမိုကေရစီသမီးပ်ိဳေလး၏ အတိတ္ဇာတ္ေၾကာင္း
ယေန႔ေခတ္ကမၻာတြင္ အမ်ိဳးသမီးအခြင့္အေရးအေရးမ်ား မည္မွ်ရွိေနသည္ ဆိုေစကာမူ မတရားသိမ္းပိုက္ခံလိုက္ရကာ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ အိမ္ေထာင္ေရးႏြံထဲသို႔ အလိုဆႏၵမပါပဲ က်ဆင္းသြားရေသာ သမီးပ်ိဳမ်ားစြာ ရွိပါသည္။ မိဘေဆြမ်ိဳးအသိုင္းအဝိုင္းတို႔၏ အတင္းအၾကပ္စီစဥ္မွဳကို မလြန္ဆန္ႏုိင္၍ျဖစ္ေစ၊ ခ်စ္သူ၊ရည္းစား၊ ေစ့စပ္ထားသူမ်ားအျဖစ္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး စိတ္ေနစိတ္ထား၊ အက်င့္စာရိတၱ၊ ယံုၾကည္မွဳ၊ ခံယူခ်က္တို႔ကို ေလ့လာေနဆဲကာလတြင္ စည္းေက်ာ္ယုတ္မာေသာ ေယာက်္ားမ်ားႏွင့္ ဖက္ျပိဳင္၍ လူသိရွင္ၾကား တရားတေဘာင္မေရာက္ခ်င္၍ျဖစ္ေစ၊ မည္သည့္အေၾကာင္းမ်ားႏွင့္ျဖစ္ျဖစ္ မတရားသိမ္းပိုက္မွဳကို လက္ခံလိုက္ရေသာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားစြာ ရွိေနပါသည္။ အဆိုပါအမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ ဘဝမွာ ႏွဳတ္မွဖြင့္ဟ မဆိုေစကာမူ ရင္ထဲတြင္ေတာ့ ေနဆယ္ဆင္းပူသမွ် ခံစားၾကရစျမဲ။ ၄င္းတို႕၏ လူမွဳေရး၊ပညာေရး၊စီးပြားေရး၊ စိတ္ေပ်ာ္ရႊင္ခ်မ္းေျမ့မွဳ စသည္တို႔မွာလဲ ဆုတ္ယုတ္သြားရစျမဲ။ စာေရးသူတို႔ အမိျမန္မာျပည္၏ လြတ္လပ္ေရးရျပီးကာလ ဒီမိုကေရစီသမီးပ်ိဳေလးမွာလဲ စစ္အာဏာရွင္စနစ္၏ မတရားသိမ္းပိုက္ဖ်က္ဆီးျခင္းကို ခံလိုက္ရပါသည္။
တကယ္ေတာ့ ဒီမိုကေရစီသမီးပ်ိဳေလးသည္ သန္းေပါင္းမ်ားစြာကို ျပည္သူလူထု၏ ဘဝကို ကိုယ္စားျပဳခဲ့တာျဖစ္သည္။ သမီးပ်ိဳတစ္ေယာက္သည္ သူ႔ဘဝအနာဂတ္လွပေရး၊ ပညာရည္ထက္ျမက္ေရး၊ က်န္းမာေပ်ာ္ရႊင္ေရး၊ တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းေရး၊ အေတြးအေခၚျမင့္မားေရး တို႔အတြက္ ဘက္ေပါင္းစံုတည္ေဆာက္ရသကဲ့သို႔ ဒီမိုကေရစီသမီးပ်ိဳေလးသည္ ျပည္တြင္းစစ္၊ ျပည္ပက်ဴးေက်ာ္မွဳတို႔ႏွင့္ ရွဳပ္ရွက္ခတ္ေနသည့္ အေတြးအေခၚေပါင္းစံု၊ လက္ဝဲလက္ယာ ဝါဒေပါင္းစံုၾကားတြင္ အရြယ္ႏွင့္မမွ်ေအာင္ ၾကံ့ၾကံ့ခံ၍ သူကိုယ္စားျပဳထားေသာ လူေပါင္းမ်ားစြာ၏ ကိုယ့္ၾကမၼာ ကိုယ္ဖန္တီးခြင့္ရႏိုင္ေစေရးအတြက္ ရွင္သန္ၾကီးထြားခဲ့ရသည္။ သို႔ေပမယ့္လဲ ကံအေၾကာင္းမလွစြာ သတိမမူ ဂူမျမင္ခ်ိန္ဝယ္ အကြက္ေခ်ာင္းေနေသာ စစ္အာဏာရွင္ ဘီလူးစနစ္၏ မတရားသိမ္းပိုက္မွဳကို ခံလိုက္ရေလသည္။
လြတ္လပ္ေရးရျပီးကာစ (၁၉၄၈-၁၉၅၈)ကာလအတြင္း ဒီမိုကေရစီသမီးပ်ိဳေလး မည္သို႔ရွင္သန္ခဲ့သည္ကို ဒီမိုကေရစီျဖစ္စဥ္တရပ္အား ျပဌာန္းေသာ အခ်က္မ်ားႏွင့္ ေလ့လာၾကည့္ၾကပါစို႔။
ဒီမိုကေရစီဆိုေသာ စကားလံုးကို သေဘာသဘာဝႏွင့္ အေျခအေနမ်ားေပၚတြင္ အေျခခံ၍ အဓိပၸာယ္မ်ား ဖြင့္ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ဤစကားလံုးသည္ ဒီမိုကေရးရွား (Demokratia; demos=people, kratia= cracy) ဟူေသာ ဂရိေဝါဟာရမွ ဆင္းသက္လာျပီး၊ ဂရိပညာရွင္ အရစ္(စ)တိုတယ္မွ ျပည္သူကအုပ္ခ်ဳပ္ေသာစနစ္ဟူ၍ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခဲ့ပါသည္။ ထိုအေတြးအေခၚေပၚတြင္ မူတည္၍ ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္ေသာ အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားအား ေပါင္းစပ္ထည့္သြင္းကာ အဓိပၸာယ္မ်ား ထပ္မံဖြင့္ဆိုခဲ့ၾကပါသည္။ ထပ္မံျဖည့္သြင္းထားေသာ အခ်က္တစ္ခုမွာ ျပည္သူလူထုမွ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားအား ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားျဖင့္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ေသာ ကိုယ္စားျပဳ ဒီမိုကေရစီ (Representative Democracy) ႏွင့္ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္သူမ်ားက ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမူဝါဒမ်ားအား ေရးဆြဲေသာ တိုက္ရိုက္ဒီမိုကေရစီ (Direct Democracy) တို႔ျဖစ္ပါသည္။ အျခားအခ်က္တစ္ခုမွာမူ အရြယ္ေရာက္ျပီးသူတိုင္း လြတ္လပ္စြာ မဲေပးခြင့္ (the right to vote) ျဖစ္ပါသည္။ ဒီမိုကေရတစ္ အခြင့္အေရးမ်ားျဖစ္ေသာ ျပည္သူ႔အသည္းၾကားမွ မဲတျပားအား တူညီစြာ ေရတြက္သည့္အခြင့္အေရး (the right to have one’s vote count equally)/ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားအား လြတ္လပ္စြာ တည္ေထာင္ခြင့္ရေရး (the right to organize political groups or parties ) စသည္တို႔ျဖစ္သည္။ ေနာက္ဆံုးအခ်က္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္မွဳဆိုင္ရာ ဥပေဒ (rule of law) ျဖစ္သည္။
အထက္ပါအခ်က္မ်ားမွာ ဒီမိုကေရစီဆိုေသာ ေဝါဟာရ၏ သေဘာသဘာဝဆိုင္ရာ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုမွဳမ်ား (Definitions based on the Nature of Democracy) ျဖစ္ျပီး၊ အျခားတဘက္မွလဲ ဒီမိုကေရစီစနစ္ျဖစ္တည္မွဳ၏ အေျခအေနမ်ား (conditions of Democracy) ေပၚတြင္ မူတည္၍ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုႏိုင္ပါသည္။ အမ်ားလက္ခံအတည္ျပဳထားေသာ အေျခအေနတစ္ခုမွာ သတင္းစာမ်ားႏွင့္ အျခားလူထုဆက္သြယ္ေရးမီဒီယာမ်ားသည္ အစိုးရေပၚလစီမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားအား လြတ္လပ္စြာ ေဝဖန္ပိုင္ခြင့္ ရွိရပါမည္။ အတိုခ်ဳပ္ေျပာရလွ်င္ေတာ့ သတင္းႏွင့္စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ (Freedom of Press and communication media) ရွိရပါမည္။ ထို႔အျပင္ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာအား ယွဥ္ျပိဳင္မည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီသည္ တစ္ခုထက္ ပို၍ရွိရပါမည္။ တစ္ပါတီစနစ္သည္ ဒီမိုကေရစီ၏ အေျခခံျဖစ္တည္မွဳႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ပါသည္။ အျခားအေျခအေနတစ္ခုမွာ ပံုမွန္ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား (regularly elected legislature) ရွိရပါမည္။ ထို႔အျပင္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒတစ္ရပ္ (constitution) (သို႔မဟုတ္)အလားတူ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား (ဥပမာ- ယူေကႏိုင္ငံ)ကဲ့သုိ႔ေသာ rule of law ရွိရပါမည္။ အခ်ိဳ႔ေသာ ဒီမိုကေရစီေရးက်ြမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ားက ဘာသာေရးဆိုင္ရာလြတ္လပ္ခြင့္ (Religious Freedom) ႏွင့္ မထင္ရွားေသာ အေတြးအေခၚမ်ားအား ကိုင္စြဲခြင့္၊ ေဖာ္ထုတ္ခြင့္ (the right to hold and express unpopular ideas) မ်ားအား ထပ္မံထည့္သြင္းထားပါသည္။
ဤသို႔ေသာ သေဘာသဘာဝမ်ား၊ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ ျပည့္ႏွက္ေနေသာ ဒီမိုကေရစီသည္ စနစ္ (system) တစ္ခုျဖစ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ အခ်ိန္ယူတည္ေဆာက္ရပါသည္။ ေရာမျမိဳ႔ကို တေန႔တည္းတည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္း မဟုတ္ပါဆိုသကဲ့သို႔ စနစ္တစ္ခု အျမစ္တြယ္ ခိုင္မာေစေရးအတြက္ တည္ေဆာက္ရမည့္ အခ်ိန္ကာလ အတိုင္းအတာ တစ္ရပ္ လိုအပ္ပါသည္။ လြတ္လပ္ေရးရျပီးစ ကာလသည္ ထိုသို႔စနစ္တစ္ခုကို စတင္တည္ေဆာက္ရသည့္ ကာလျဖစ္ပါသည္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္၏ ဘေဘာသဘာဝမ်ားျဖစ္ေသာ ကိုယ္စားျပဳဒီမိုကေရစီစနစ္ျဖစ္မွဳ၊ လြပ္လပ္စြာမဲေပးခြင့္ရွိမွဳ၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီႏွင့္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားလြတ္လပ္စြာ တည္ေထာင္ခြင့္ရွိမွဳ စေသာ အခ်က္မ်ားကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ထိုေခတ္ကို ဒီမိုကေရစီေခတ္ဟု ေခၚဆိုႏိုင္ပါသည္။
ဒီမိုကေရစီစနစ္၏ အေျချပအေျခအေနမ်ားႏွင့္ တိုင္းတာၾကည့္ပါက ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒတစ္ရပ္ရွိမွဳ၊ ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားရွိမွဳႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာအား ျပိဳင္ဆိုင္သည့္ တစ္ခုထက္ပိုေသာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားရွိမွဳဆိုေသာ အခ်က္တို႔ကို ျပည့္မွီပါသည္။ သို႔ေပမယ့္ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္လံုးဝျပည့္မွီသည္ ဟူ၍ေတာ့ မဆိုႏုိင္ပါ။ လက္ဝဲလက္ယာဝါဒမ်ားအား ညီတူညီမွ် ေဖာ္ထုတ္ခြင့္ အျပည့္အဝ မရွိခဲ့ပါ။ အားနည္းခ်က္အခ်ိဳ႔ေတာ့ ရွိခဲ့ပါသည္။ စနစ္တစ္ခုစတင္ တည္ေဆာက္ေနဆဲကာလတစ္ခု ျဖစ္သျဖင့္ ေရွးရိုးစြဲ အယူအဆမ်ား၊ ယဥ္ေက်းမွဳ၊ ထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ား၏ လႊမ္းမိုးမွဳမ်ား အနည္းႏွင့္အမ်ား ရွိခဲ့မည္မလြဲပါ။
ထိုေခတ္ကအားနည္းခ်က္မ်ားကို အေၾကာင္းျပဳ၍ အခ်ိဳ႔က ‘ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔သည္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္မတန္’ဟူ၍ ဆိုၾကပါသည္။ အျခားလူမ်ိဳးမ်ားကသာ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ တန္ရေအာင္ ထိုလူမ်ိဳးမ်ားက ျမန္မာမ်ားထက္ပိုကာ ေခါင္းႏွစ္လံုး၊ မ်က္စိသံုးလံုး၊ ႏွာေခါင္းႏွစ္ခု၊ လက္သံုးဘက္၊ ေျခေထာက္ငါးဖက္ရွိေန၍လား ဟူ၍ပင္ ျပန္ေမးရေပမည္။ အေတြးအေခၚ၊ အမူအက်င့္မ်ားျခားနားသည္ကိုေတာ့ လက္ခံပါသည္။ သို႔ေပမယ့္ ထိုသို႔ေသာ အေတြးအေခၚမ်ားသည္ ပေဒသရာဇ္စနစ္ဆိုး၊ ကိုလိုနီစနစ္ဆိုးႏွင့္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ဆိုးတို႔၏ ဆိုးေမြမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ လူသားအခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ေလးစားမွဳကို ပ်က္ယြင္းထိခိုက္ကာ အိမ္တြင္းအာဏာရွင္စနစ္ကို အားေျမွာက္ထားသည့္ ျမန္မာ့လူေဘာင္အေတြးအေခၚတစ္ရပ္ကိုပင္ ၾကည့္ပါ။ ‘သားကိုသခင္၊လင္ကိုဘုရား’သတ္မွတ္၍ ညအိပ္ယာဝင္ခ်ိန္တြင္ ခင္ပြန္းျဖစ္သူအား ကန္ေတာ့အိပ္ရမည္ဆိုေသာ ထံုးတမ္းစဥ္လာတစ္ရပ္။ အိမ္ေထာင္တစ္ခု၏ ဝင္ေငြကိုရွာေဖြေပးသူမို႔ ကန္ေတာ့ရမည္ဆိုလွ်င္ အိမ္တြင္က်န္ခဲ့ေသာ ဇနီးျဖစ္သူကလည္း အိမ္မွဳကိစၥတာဝန္၊ သားသမီးျပဴစုေရး တာဝန္မ်ား တဖက္တလမ္းမွ ထမ္းေနျခင္းျဖစ္သည္။ အလုပ္တာဝန္ခြဲေဝမွဳ (Division of Labor) ပင္ျဖစ္၍ တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္ အျပန္အလွန္ ေလးစားရေပမည္။ အေပးအယူရွိရေပမည္။ ထိုသို႔မဟုတ္ပဲ အိမ္ဦးနတ္ဆိုကာ အရိုအေသေပးခံမွဳသည္ အာဏာရွင္စနစ္ တည္ေဆာက္ေနျခင္းသာ ျဖစ္သည္။
ထိုနည္းတူစြာပင္ စာေရးသူတို႔ျမန္မာမ်ားတြင္ရွိေသာ ဒီမိုကေရစီနည္းလမ္းမက်သည့္ အေတြးအေခၚ၊ လုပ္ရပ္မ်ား ျဖစ္ေသာ လြတ္လပ္မွဳကို စည္းကမ္းမဲ့စြာ လြန္လြန္က်ဴးက်ဴးအသံုးျပဳမွဳ၊ အခ်င္းခ်င္းထဲမွ ေအာင္ျမင္ေကာင္းစားသူမ်ားဆိုလွ်င္ မနာလိုရွဳစိမ့္မွဳ၊ လူထုအက်ိဳးကို ျဖစ္ထြန္းေစမည့္ အေတြးအေခၚကြဲျပားမွဳရွိလွ်င္ အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးကာ တူတာေတြတြဲလုပ္၊ မတူတာေတြခြဲလုပ္ စိတ္ထားထားရမည့္အစား တူသူမ်ားအုပ္စုဖြဲ႔ကာ မတူသူကို ဝိုင္းကိုက္တတ္မွဳ၊ အခ်င္းခ်င္း ယံုၾကည္မွဳမထားပဲ သံသယစိတ္ႏွင့္ ဆက္ဆံတတ္မွဳ၊ အရွံဳးကို အရွံဳးဟုလက္မခံပဲ သင္ခန္းစာယူရမည့္အစား ဆင္ေျခဆင္လက္ျဖင့္ အျပန္အလွန္ လက္ညွိဳးထိုးေနၾကရင္း အခ်ိန္ကုန္ေနမွဳ၊ ရာထူးရလွ်င္ ရာထူးေနာက္ကြယ္မွ တာဝန္ကိုမျမင္ပဲ၊ ကုလားထိုင္ကိုသာ ျမင္ကာ စိတ္ၾကီးဝင္ေနမွဳ၊ အရိုအေသေပး-ေနရာေပးခံရမွဳကို သာမန္ထက္ လြန္ကဲစြာ တပ္မက္မွဳ၊ ပုဂၢိဳလ္ေရးမေျပလည္မွဳကို ႏိုင္ငံေတာ္အေရးထဲသို႔ ဆြဲသြင္းမွဳ စသည္တို႔မွာ စနစ္ဆိုးအဆက္ဆက္တို႔၏ ဆိုးေမြမ်ားသာျဖစ္သည္။
စနစ္က လူကိုဖန္တီးျခင္းမဟုတ္။ လူကသာ ေရွ႔ေရးအက်ိဳးကို ေမွ်ာ္ကိုးျပီး စနစ္ႏွင့္ ေလ်ာ္ညီစြာ ဖန္တီးရမည္ဆိုေသာ အေျခခံအခ်က္ကို အားလံုးနားလည္ သေဘာေပါက္ကာ ထိုစနစ္ဆိုးတို႔၏ အေမြမ်ားကို ေဖ်ာက္ဖ်က္ရန္ၾကိဳးစားျပီး၊ ေရြးခ်ယ္လိုက္သည့္ စနစ္သစ္ႏွင့္ ကိုက္ညီေသာ အေတြးအေခၚ၊ အမူအက်င့္မ်ားသို႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရေပမည္။ ပမာဆိုရေသာ္ ပစိဖိတ္သမုဒၵရာအား ေက်ာ္ျဖတ္ရန္ လိုသည္ဆိုပါစို႔။ ေရကူးသြားမည္လား၊ သေဘာၤစီးသြားမည္လား၊ ေလယာဥ္စီးမည္လား။ သေဘၤာႏွင့္ သယ္ရေသာ ကြန္တိန္နာအား ေလယာဥ္ႏွင့္ သယ္၍မရသည္ကို သိၾကရေပမည္။ ‘ဒီမိုကေရစီစနစ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္တစ္ရပ္က်င့္သံုးရမည့္ ျပီးျပည့္စံုေသာ စနစ္တစ္ခုေတာ့ မဟုတ္ပါ။ သို႔ေပမယ့္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ထက္ သာလြန္ေကာင္းမြန္ေသာ စနစ္တစ္ရပ္လဲ ယခုအခ်ိန္ထိ မေပၚေသးပါ’ဟူ၍ ႏိုင္ငံမ်ားစြာ၏ သမိုင္းသင္ခန္းစာမ်ားကို ေလ့လာေနေသာ ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္တစ္ဦးက ဆိုခဲ့ဖူးပါသည္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို မျဖစ္မေနက်င့္သံုးရန္ လိုအပ္သည္ဆိုေသာ အမွန္တရားကို လက္ခံ၍ မေလ်ာ္ညီေသာ အေတြးအေခၚဆိုး၊ စရိုက္ဆိုးမ်ားကို ေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္ရမည္မွာ အားလံုး၏ တာဝန္ပင္ျဖစ္သည္။
ဒီမိုကေရစီအသြင္ေျပာင္းမွဳျဖစ္စဥ္ကို ျပဌာန္းေသာ အေျခအေနမ်ားအေၾကာင္း ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။ ဤေနရာတြင္ ဒီမိုကေရစီစနစ္၏ အေျခအေနမ်ား (the conditions of Democracy) ႏွင့္မေရာေထြးေစလိုပါ။ ဒီမိုကေရစီအသြင္ေျပာင္းမွဳျဖစ္စဥ္ကို ျပဌာန္းေသာ အေျခအေနမ်ား ဆိုသည္က ေအာင္ျမင္ေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္တစ္ရပ္ထူေထာင္ရာ၌ လိုအပ္ေသာ အေျခအေနမ်ား ((the conditions for the creation of successful democracy) ကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္သည္။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းမွဳ လွိဳင္းလံုးၾကီးမ်ား (waves of Democratization) ႏွင့္အတူ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ အေျခအေနမ်ားကို ေလ့လာသည့္ က်ြမ္းက်င္ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္မ်ားက အဆိုပါ အေျခအေနမ်ားကို ခြဲျခားေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကသည္။ ဒီမိုကေရစီအေရး က်ြမ္းက်င္သူ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံ ပညာရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကေသာ David Potter, David Goldblatt, Margaret Kiloh, Lipset, Diamond, Beetham, O’Donnell, Paul Lewis စသူတို႔၏ သုေတသနစာတမ္းမ်ားအရ ဒီမိုကေရစီအသြင္ေျပာင္းမွဳျဖစ္စဥ္ကို ျပဌာန္းေသာ အေျခအေနမ်ားတြင္ အေရးပါေသာ အခ်က္ၾကီး(၆)ခ်က္ ရွိပါသည္။ ယင္းတို႔မွာ
စီးပြားေရး ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္မွဳ (Economic Development)
လူထုလူတန္းစားကြဲျပားမွဳ (Social Divisions)
ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ႏိုင္ငံေရးအေဆာက္အအံု (State & Political Institutions)
မွီခိုမွဳကင္းေသာ (ဝါ) လြတ္လပ္ေသာ လူ႔ေဘာင္ (Civil Society)
ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမွဳႏွင့္ အေတြးအေခၚ (Political culture & ideas)
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွဳ (international engagements) စသည္တို႔ျဖစ္ပါသည္။
လြပ္လပ္ေရးရကာလစ ဒီမိုကေရစီစနစ္တည္ေဆာက္မွဳျဖစ္စဥ္အား၊ ဤအခ်က္မ်ားေပၚတြင္ အေျခခံ၍ ေလ့လာၾကည့္ၾကပါစို႔။
(၁) စီးပြားေရး ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္မွဳ (Economic Development)
(၁၉၄၈-၁၉၅၈)ကာလသည္ လြတ္လပ္ေရးရျပီးေနာက္ပိုင္း ျမန္မာႏိုင္ငံစီးပြားေရး၏ အဖြံ႔ျဖိဳးဆံုးကာလတစ္ရပ္ျဖစ္ခဲ့သည္။ မွန္ကန္ေသာ စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမွဳစနစ္ေၾကာင့္ ျပည္တြင္းစစ္မီးႏွင့္ ျပည္ပက်ဴးေက်ာ္မွဳစစ္မီးတို႔ကို မည္မွ်ပင္ခံရလင့္ကစား အေရွ႔ေတာင္အာရွ၏ ဆန္အိုးၾကီးျဖစ္ခဲ့သည္။ ‘ဆီကိုေရခ်ိဳး၊ ေဆးရိုးမီးလွံဳ၊ စပါးေတာင္လိုပံုခဲ့သည္’ စီးပြားေရးဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္ျခင္းသည္ လူတန္းစားရုန္းကန္မွဳ (class struggle) ကိုျဖစ္ေပၚေစျပီး၊ အထက္လႊာႏွင့္အေျခခံလူတန္းစားမ်ား (higher and lower classes) မ်ားအေၾကား ကြာဟမွဳမ်ား (inequalities) အား ေလ်ာ့ပါးေစကာ လူလတ္တန္းစား (middle class) မ်ားအား တိုးတက္ေစႏိုင္ေလသည္။
(၂) လူထု၊လူတန္းစားကြဲျပားမွဳ (Social Divisions)
လူလတ္တန္းစားမ်ား မ်ားျပားလာျခင္းသည္ ဒီမိုကေရစီအသြင္ေျပာင္းမွဳျဖစ္စဥ္ကို ျပဌာန္းေသာ အေျခအေနမ်ား၏ အေရးပါေသာအခ်က္တစ္ရပ္ပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ျပည္သူလူထုကြဲျပားမွဳမ်ားတြင္ ဝင္ေငြေပၚအေျခခံသည့္ class divisions သာမက လူမ်ိဳးစု၊ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမွဳ၊ဘာသာေရး စသည္မ်ားေပၚတြင္ အေျခခံသည့္ ကြဲျပားမွဳ (group divisions based on ethnicity, language, religion or other cultural criteria) ဆိုသည္လဲ ရွိပါသည္။ ဤသို႔ေသာ ကြဲျပားမွဳမ်ားၾကားတြင္ အေျခခံ national identity တစ္ခုေတာ့ ရွိရပါမည္။ ထိုသို႔မရွိပဲ လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္ထူေထာင္၍ မရပါ။ အျခားကြဲျပားမွဳတစ္ရပ္မွာ ဖိုမကြဲျပားမွဳ (gender divisions) ျဖစ္ပါသည္။ ဤအခ်က္သည္လဲ ဒီမိုကေရစီအသြင္ေျပာင္းမွဳျဖစ္စဥ္တြင္ အေရးၾကီးပါသည္။ မိသားစု (family) သည္အေျခခံအက်ဆံုးေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ပင္ျဖစ္သည္ မဟုတ္ပါေလာ။
လြတ္လပ္ေရးရကာစ ကာလ (ဝါ) ဒီမိုကေရစီသမီးပ်ိဳေလးကာလတြင္ ျပည္သူလူထု၏ ဝင္ေငြမ်ားတိုးတက္၍ ေနႏိုင္စားႏိုင္လူလတ္တန္းစားဦးေရမ်ား တိုးတက္ခဲ့ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ကိုလိုနီစနစ္၏ ေသြးထိုးခဲ့မွဳမ်ားေၾကာင့္ national identity တြင္ေတာ့ သေဘာထားကြဲလြဲမွဳမ်ားရွိခဲ့ပါသည္။ ပါလီမန္တြင္ အမ်ိဳးသမီး အမတ္မ်ားပါဝင္ခဲ့သည္ကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား၏ ႏိုင္ငံေရးဦးေဆာင္မွဳ အခန္းက႑ရွိခဲ့သည္ ဟူ၍ေတာ့ ျခံဳေျပာရပါမည္။
(၃) ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ႏိုင္ငံေရးအေဆာက္အအံု (State & Political Institutions)
ဒီမိုကေရစီစနစ္တစ္ရပ္ေအာင္ျမင္စြာ တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရးတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ပိုင္ လုပ္ငန္းမ်ား မရွိသေလာက္ နည္းပါးေရးသည္ အေရးၾကီးပါသည္။ ပုဂၢလိကပိုင္ဆိုင္မွဳကို အားေပးေသာ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္သည္ အသင့္ေလ်ာ္ဆံုးျဖစ္ပါသည္။
ထို႔အျပင္ political institutions မ်ား၏ အခန္းက႑မွာလဲ အေရးၾကီးပါသည္။ ယင္းတို႔တြင္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္၊ စစ္တပ္၊ ပါတီဖြဲ႔စည္းပံု၊ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပပံုစနစ္၊ ဌာနဆိုင္ရာ ဖြဲ႔စည္းပံုႏွင့္ ပူးတြဲေဆာင္ရြက္မွဳ၊ အလုပ္သမား၊လယ္သမားအဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအၾကား ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္မွဳ စသည္တို႔ပါဝင္ပါသည္။ အေရးအၾကီးဆံုးမွာ စစ္တပ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မွဳျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အၾကီးမားဆံုးလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ေသာ စစ္တပ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ျပည္တြင္းျပည္ပ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ကာကြယ္ရန္သာျဖစ္သည္။ သို႔ေပမယ့္ အဆိုပါစစ္တပ္သည္ ‘အေရးေပးေရႊေအးပန္းကန္တက္’ လမ္းစဥ္လိုက္ကာ ႏိုင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ လာပါက ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လူထုအတြက္ အလြန္ပင္ အႏၱရာယ္ၾကီးပါသည္။
လြတ္လပ္ေရးရကာစ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ဤသို႔ေသာ ျပႆနာကို ၾကံဳေတြ႔ခဲ့ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ျပည္တြင္းျပည္ပစစ္မီးမ်ားသည္ စစ္တပ္၏ က႑ကို ထိပ္ဆံုးသို႔ေရာက္ေအာင္ တြန္းတင္ခဲ့သည္။ တြန္းတင္မွဳေၾကာင့္ ေသြးနားထင္ေရာက္သြားမွဳအား ျပန္လည္ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ စနစ္ကား မရွိခဲ့ပါ။ depoliticized military သည္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ တည္ေဆာက္ေရးတြင္ အေရးၾကီးဆံုးအခ်က္တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။
(၄) မွီခိုမွဳကင္းေသာ (ဝါ) လြတ္လပ္ေသာ လူ႔ေဘာင္ (Civil Society)
မွီတြယ္မွဳကင္းေသာ လြတ္လပ္သည့္ လူ႔ေဘာင္တစ္ရပ္ၾကီးထြားေရးသည္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ တည္ေဆာက္ေရးတြင္ အေရးၾကီးပါသည္။ ေက်ာင္းသား၊ အလုပ္သမား၊ လယ္သမား၊ အမ်ိဳးသမီးေရးရာ၊ ဘာသာေရး၊ သဘာဝပတ္ဝန္းရွင္ထိန္းသိမ္းေရး၊ အတတ္ပညာရွင္၊ အသိပညာရွင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားတည္ေထာင္ဖြဲ႔စည္းမွဳႏွင့္စုေပါင္းလွဳပ္ရွားမွဳမ်ားျပားလာျခင္းသည္ လူထုလူတန္းစားအလႊာ အသီးသီးအၾကား ပူးတြဲဆာင္ရြက္မွုကို အားျဖစ္ေစျပီး၊ အခန္႔သင့္လွ်င္ လူထုတိုက္ပြဲမ်ားပင္ျဖစ္ေပၚေစကာ အာဏာရွင္အစိုးရမ်ားကို ျဖဳတ္ခ်ႏိုင္ပါသည္။ ဒီမိုကေရစီအသြင္ေျပာင္းျဖစ္စဥ္တြင္လဲ အလြန္ပင္အားေကာင္းေသာ အင္အားစုမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္ေသာ လူ႔ေဘာင္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားအား ထိန္းညွိေပးေသာ အရာပင္ျဖစ္သည္။ အာဏာသည္ျပည္သူထံမွသာ သက္ဆင္းပါသည္။
လြတ္လပ္ေရးရကာစကာလ ျမန္မာ့ လြတ္လပ္ေသာ လူ႔ေဘာင္သည္ အလြန္ပင္ အင္အားၾကီးမားခဲ့ပါသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားႏွင့္ လူ႔ေဘာင္တို႔သည္ တသားတည္းျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္သာ ဆက္လက္ရွင္သန္ခြင့္ရခဲ့ပါက စာေရးသူတို႔ျမန္မာျပည္ၾကီး ကမၻာ့အလယ္တြင္ ဝင့္ထည္ေနမည္မလြဲ။ ကံအေၾကာင္းမလွ၍ ေနဝင္းႏွင့္အေပါင္းအပါမ်ား၏ ယုတ္မာစြာ ဖ်က္ဆီးျခင္းကို ခံလိုက္ရသည္။
(၅)အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွဳ (international engagements)
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွဳဆိုရာတြင္ ႏိုင္ငံတစ္ခု၏ နယ္ျခားမ်ဥ္းတဘက္စီမွ ႏိုင္ငံမ်ားအခ်င္းခ်င္းဆက္ဆံေရး၊ စစ္ေရး၊စီးပြားေရး၊သံတမန္ေရး၊ ဆက္သြယ္ေရး၊ မီဒီယာ စသည္မ်ားအားလံုး အက်ံဳးဝင္ပါသည္။
လြတ္လပ္ေရးရ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢအဖြဲ႔ဝင္ႏိုင္ငံျဖစ္ခဲ့သည္။ အေတြးအေခၚဝါဒ ႏွစ္ရပ္လြန္ဆြဲေသာ စစ္ေအးတိုက္ပြဲ၏ အရိွန္အျမင့္ဆံုးကာလတစ္ခုတြင္ ဘက္မလိုက္လွဳပ္ရွားမွဳတြင္ ပါဝင္ခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံႏွစ္ခု၏ ပဋိပကၡမ်ားၾကားတြင္ ေစ့စပ္ေပးသူျဖစ္ခဲ့သည္။ ျပည္ပက်ဴးေက်ာ္မွဳတြင္လဲ လက္မတြန္႔ပဲ ျပတ္ျပတ္သားသား ရင္ဆိုင္ခဲ့သည္။ တိုးတက္မွဳမ်ားရွိခဲ့သည္ဟု ဆိုရေပမည္။
(၆) ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမွဳႏွင့္ အေတြးအေခၚ (Political culture & ideas)
ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမွဳႏွင့္ အေတြးအေခၚ မ်ားရွိျခင္းသည္ ဒီမိုကေရစီစနစ္တည္ေဆာက္ေရးတြင္ အေရးၾကီးပါသည္။ မည္သို႔ေသာ ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမွဳမ်ိဳးနည္း။ ေစ့စပ္ညွိႏွိဳင္းေဆြးေႏြးမွဳ (negotiations) ရွိေသာ၊ အေပးအယူ (compromise) ရွိေသာ အခ်က္မ်ား၊ အေတြးအေခၚမ်ားေပၚတြင္ အေျခခံသည့္ ယဥ္ေက်းမွဳတစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္က အရင္လား၊ ဒီမိုကေရစီယဥ္ေက်းမွဳက အရင္လားဆိုသည္ကေတာ့ ၾကက္ဥႏွင့္ ၾကက္မေမးခြန္းကဲ့သို႔ အစရွာရန္ ခက္ခဲသည့္ ေမးခြန္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေပမယ့္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ယဥ္ေက်းမွဳကေတာ့ အလြန္ပင္အေရးၾကီးေသာ ျပဌာန္းခ်က္တစ္ရပ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
လြတ္လပ္စ စာေရးသူတို႔ တိုင္းျပည္တြင္ ဤယဥ္ေက်းမွဳကေတာ့ အလြန္ပင္အားနည္းခဲ့ပါသည္။ အာဏာျပိဳင္မွဳမ်ား၊ မွန္မွန္မွားမွားကိုယ္ထင္ရာ ခုတင္ေရႊနန္းလုပ္မွဳမ်ား၊ ညွိႏွိဳင္းေဆာင္ရြက္မွဳမ်ားမရွိပဲ ငါ့ျမင္းငါစိုင္းမွဳမ်ား ရွိခဲ့သည္ကေတာ့ အေသအခ်ာပင္ျဖစ္သည္။
အႏွစ္ခ်ဳပ္ပါက စစ္တပ္အားထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မွု ေလ်ာ့ရဲခဲ့ျခင္းႏွင့္ ဒီမိုကေရစီယဥ္ေက်းမွဳအားနည္းခဲ့ျခင္းသည္ လွဳပ္ရွားအသက္ဝင္ေနေသာ ဒီမိုကေရစီသမီးပ်ိဳေလး၏ ေျခလွမ္းမ်ားကို အဆံုးသတ္ေစခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ စစ္ဘီလူးအာဏာရွင္မ်ား၏ သိမ္းပိုက္ဖ်က္ဆီးျခင္းကို ခံလိုက္ရပါသည္။ ေခါင္းငံု႔ခံေန၍ေတာ့ ႏြံ႔ထဲသို႔နစ္သထက္နစ္ရန္သာရွိပါသည္။ မတရားသိမ္းပိုက္ခံလိုက္ရေသာ သမီးပ်ိဳတစ္ေယာက္သည္ အနာဂတ္အေရးေရွးရွဳျပီး၊ စိတ္ဆႏၵမပါေသာ အိမ္ေထာင္ေရးႏြံအတြင္းမွ အခြင့္အေရးရသည္ႏွင့္ အားယူရုန္းကန္ထြက္ရမည္ျဖစ္သကဲ့သို႔၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္၏ မတရားဖ်က္ဆီးခံထားရေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ သမီးပ်ိဳေလးသည္လဲ ျပန္လည္ႏိုးထလာဖို႔ အခ်ိန္တန္ပါျပီ။ အဆိုပါ ဒီမိုကေရစီသမီးပ်ိဳေလးသည္ က်ြႏ္ုပ္တို႔ ျပည္သူလူထုအားလံုး၏ ဘဝကို ကိုယ္စားျပဳထားသည္မို႔ ျပည္သူအမ်ား စုေပါင္းအားျဖင့္ ရုန္းကန္ ထိုးထြက္ၾကပါစို႕ဟု တိုက္တြန္းလိုက္ရပါသည္။
ခင္မမမ်ိဳး