ဘေလာ့ လိပ္စာသစ္သို႕ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း

(၂၀၀၇) ခုႏွစ္မွစ၍ ဘေလာ့စာမ်က္ႏွာအား ဖြင့္လွစ္ခဲ့ရာ ဖတ္ရွဳအားေပးၾကေသာ စာဖတ္ပရိသတ္အေပါင္းအား အထူးပင္ ေက်းဇူးတင္ရွိပါသည္။

ယခုအခါတြင္ ဘေလာ့ကို ဖြင့္ရန္ အခ်ိန္ၾကာျမင့္မွဳမ်ား ရွိေနေၾကာင္း၊ စာဖတ္သူအခ်ိဳ႕မွ အေၾကာင္းၾကားလာပါသျဖင့္ www.khinmamamyo.info တြင္ စာမ်က္ႏွာသစ္ကို ဖြင့္လွစ္ထားပါသည္။

စာမ်က္ႏွာသစ္တြင္ အခ်ိဳ႕ေသာ စစ္ေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ ေဆာင္ပါးမ်ားႏွင့္ ရသစာစုမ်ား (ႏွစ္ရာေက်ာ္ခန္႕)ကိုလည္း က႑မ်ားခြဲ၍ ျပန္လည္ေဖာ္ျပထားပါသည္။


ယခုဘေလာ့စာမ်က္ႏွာကို ဆက္လက္ထားရွိထားမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ယေန႕မွစ၍ ပို႕စ္အသစ္မ်ား ထပ္မံ တင္ေတာ့မည္ မဟုတ္ပါေၾကာင္းႏွင့္ ပို႕စ္အသစ္မ်ားကို စာမ်က္ႏွာသစ္တြင္သာ တင္ေတာ့မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေလးစားစြာ အသိေပး အေၾကာင္းၾကားပါသည္။


စာမ်က္ႏွာသစ္သို႕ အလည္လာေရာက္ပါရန္ကိုလဲ လွိဳက္လွဲစြာ ဖိတ္ေခၚအပ္ပါသည္။


ေလးစားစြာျဖင့္



ခင္မမမ်ိဳး (၁၇၊ ၁၀၊ ၂၀၁၁)

www.khinmamamyo.info

သားသမီးမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံရာ၀ယ္

Saturday, January 24, 2009

သားသမီးမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံရာ၀ယ္


ဒီေန႕ညေနသြားတက္ျဖစ္တဲ့ Parenting skills workshop ေလးထဲက သားသမီးမ်ားနဲ႕ ဆက္ဆံရာမွာ အေရးၾကီးတဲ့ အခ်က္အလက္မ်ားနဲ႕ ဥပမာျပေမးခြန္းေလးေတြဟာ အဖိုးတန္လြန္းလို႕၊ ကိုယ့္လိုပဲ သားသမီးရွိတဲ့ မိဘမ်ားအတြက္ မွ်ေ၀ေပးပါတယ္။


သင္တန္းနည္းျပက ကေလးငယ္ေလးေတြနဲ႕ ဆက္ဆံရာမွာ sensitivity, give and take, reassurance ဆိုတဲ့ အခ်က္သံုးခ်က္ကို ဂရုစိုက္ရမယ္ ဆိုပါတယ္။


() sensitivity ဆိုတာက ကေလးငယ္ေလးေတြရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေလးကို သတိထားမိေနတာ၊ အတူတူေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြလုပ္တာနဲ႕ တေယာက္နဲ႕တေယာက္ရဲ႕ ဘ၀ကမၻာေလးေတြကို မွ်ေ၀တာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်ြန္မတို႕ လူၾကီးေတြက တခါတေလ ကေလးငယ္ေလးေတြ ဘယ္လိုေတြးတယ္ဆိုတာကို ထည့္မစဥ္းစားတတ္ၾကပါဘူး။ ကိုယ္ျဖစ္ေစ ခ်င္တာေတြ၊ ကိုယ္လုပ္ေစခ်င္တာေတြကိုသာ အတင္းအၾကပ္ တြန္းအား ေပးတတ္ၾကပါတယ္။ ကေလးငယ္ေလးေတြက ေမးလာတဲ့ ေမးခြန္းေတြကိုလဲ ဂရုတစိုက္ ျပန္ေျဖဖို႕ အားနည္းတတ္ၾကသလို သူတို႕ေျပာတာေလးေတြကိုလဲ ကိုယ့္ရဲ႕ စိတ္နဲ႕ႏွိဳင္းျပီး ျပန္ေျပာတတ္ၾကပါတယ္။


ေအာက္က ေမးခြန္းေလး တခ်ိဳ႕ကို ေျဖၾကည့္ပါေနာ္။ သင္တန္းမွာ ေျဖခဲ့ရတဲ့ ေမးခြန္းေလးကို ဘာသာျပန္ေပးတာပါ။


() တကယ္လို႕ သင့္ကေလးက သူ႕ကုတင္ေအာက္မွာ monster ရွိတယ္လို႕ ေျပာရင္ သင္ဘယ္လို ျပန္ေျပာမွာလဲ။

(က) ကုတင္ေအာက္က monster ကို ဘာမွစိတ္ပူစရာမရွိဘူး။ တကယ္စိတ္ပူရမွာက အိမ္ထဲကို သူခိုးေရာက္လာမွာပဲ စိတ္ပူရမွာ။

() ဘာေတြေလွ်ာက္ေျပာေနတာလဲ။ အသံုးမက်တာေတြ ေတြးမေနနဲ႕။ ရွိစရာလား။

() ဟုတ္လား။ ဒါဆို ေမေမတို႕ monster လိုက္ရွာရေအာင္။


မိဘတေယာက္ အေရြးခ်ယ္သင့္ဆံုးအေျဖကေတာ့ () ျဖစ္ပါတယ္။ ႏွစ္ေယာက္စလံုးအတြက္ ေပ်ာ္စရာ ဂိမ္းေလးတခုျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။


() သင္အျပင္မွာ ကေလးနဲ႕တူတူ လမ္းေလွ်ာက္ေနတုန္း ကေလးက ေကာင္းကင္ကို ထိုးျပျပီး၊ spaceship ၾကီးရွိတယ္လို႕ ေျပာလာရင္ သင္ဘာျပန္ေျပာမွာလဲ။


(က) ဟယ္ဟုတ္လား။ ကမၻာေတြအခ်င္းခ်င္းတိုက္တဲ့ စစ္ၾကီး ျဖစ္ေနျပီလားမသိဘူး။

() ေလွ်ာက္ေျပာမေနနဲ႕။ အဲဒါေတြက တီဗြီထဲမွာပဲရွိတာ။ အျပင္မွာ တကယ္မရွိဘူး။

() (သူနဲ႕ ဆက္ကစားဖို႕ ၾကိဳးစားမယ္) ဟုတ္လား။ ဘယ္ကေရာက္လာတာလဲ။


မိဘေတြ ေျဖသင့္တဲ့ အေျဖကေတာ့ () ျဖစ္ပါတယ္။ ကေလးေလးေတြက ပံုျပင္ေျပာတာ ၀ါသနာပါပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ မိဘေတြက လုပ္ၾကံေျပာတတ္သြားမွာကို စိုးရိမ္ျပီး၊ ဟန္႕တားတတ္ၾကတယ္။ အရြယ္ေရာက္လာတဲ့အခါမွာ အလိုလိုနားလည္သြားမွာစိုးလို႕ ပူပင္စရာမလိုပါဘူး။ သူတို႕ရဲ႕ ဥာဏ္ရည္ တိုးတက္မွဳအတြက္၊ တီထြင္စဥ္းစားဥာဏ္ ေပၚလာေအာင္ အကူအညီေပးသင့္ပါတယ္။


အဓိကကေတာ့ ကေလးေတြရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ကို သတိျပဳမိေနရပါမယ္။ ဒီကိစၥနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး ကိုယ္ေတြ႕ အျဖစ္အပ်က္ေလး တခုရွိပါတယ္။ က်ြန္မအေမက အရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ က်ြန္မလိုအပ္ခ်က္ေတြကို ျဖည့္ဆည္းေပးေပမယ့္၊ က်ြန္မလိုခ်င္တာတခုနဲ႕က မကိုက္ညီဖူး ျဖစ္ေနခဲ့ဘူးတယ္။ ေမေမက ထမင္း၊ ဟင္းကို တခါမွ ခ်က္ဖူးတာမဟုတ္ဖူး။ ဒီေတာ့ က်ြန္မက အိမ္က အဖြားတို႕ရဲ႕လက္ရာေတြ၊ အိမ္ေဖာ္လက္ရာေတြပဲ စားရတယ္။ ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ လိုခ်င္ရင္တဇြတ္ထိုး ျဖစ္တတ္တဲ့ က်ြန္မဟာ ဒီကိစၥအေပၚမွာလဲ ဇြတ္တရြတ္ျဖစ္ေနခဲ့တယ္။ ေမေမ့လက္ရာစားခ်င္တယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ြန္မကလဲ တိုက္ရိုက္ဖြင့္မေျပာဘူး။ ဒါေတြစားရတာ ရိုးေနျပီလို႕ပဲ မသိမသာေျပာတယ္။ သူငယ္ခ်င္းေတြကို သူတို႕အေမေတြက ဘာေတြခ်က္ေက်ြးတယ္ဆိုျပီး ေျပာတယ္။ ဒီေတာ့ ေမေမက ဟိုတယ္ေတြ၊ စားေသာက္ဆိုင္ေတြ ေခၚသြားပါေလေရာ။ က်ြန္မေျပာတဲ့ ဟင္းမ်ိဳးေတြပါပဲ။ မရရေအာင္ကို ရွာေဖြေက်ြးေမြးတယ္။ ေဆးရံုက နမ့္စ္ေတြကိုေတာင္ ခ်က္ခိုင္းလိုက္ေသးတယ္။ ခ်ိဳင့္ၾကီးခ်ိဳင့္ငယ္ အသြယ္သြယ္နဲ႕။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ စိတ္တိုင္းကိုမက်ဘူး။ က်ြန္မကလဲ မပြင့္လင္းဘူး။ ေမေမကလဲ သေဘာမေပါက္ဘူး။ ဒါကို က်ြန္မကလဲ နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႕ ဂ်ီတိုက္တယ္။ စားေသာက္ဆိုင္ေတြမွာ ဟင္းဆယ္မ်ိဳးေလာက္မွာျပီး တို႕ကနန္း၊ ဆိတ္ကနန္း စားတာမ်ိဳးလဲလုပ္ရဲ႕။ ကိစၥမရွိဘူး။ ေမေမ့နာမည္နဲ႕ ထားထားပစ္ခဲ့တာဆိုေတာ့ ဒီေလာက္ျဖဳန္းရလားဆိုျပီး ေျပာမ်ားေျပာမလားေပါ့။ အဲလိုေျပာလာရင္ေတာ့ “မျဖဳန္းေစခ်င္ရင္ ေမေမခ်က္ေက်ြး” ဆိုျပီး ျပန္ခ်ြဲမယ္ေပါ့။ ဒါကို ေမေမက ေမးလဲတခါမွ မေမးဘူး။ သိပ္ခက္တာပဲ။


အဲဒီျပႆနာက ဘယ္ေတာ့မွ ျပီးသြားလဲဆို က်ြန္မေဆးေက်ာင္း ဒုတိယႏွစ္မွာ တေန႕ေမေမ မႏၱေလးေရာက္လာတယ္။ အဲဒီတုန္းက က်ြန္မက ေက်ာင္းနားက မဂၤလာေစ်းအေပၚထပ္ ကြန္ဒိုတိုက္ခန္းမွာ ေနတယ္။ ညေနဘက္ဆိုရင္ တပည့္ေတြအိမ္သြား စာသင္ေပးေနေတာ့ က်ြန္မစားေရးေသာက္ေရးက မပူရတာမို႕ အိမ္မွာအေဖာ္မေခၚထားဘူး။ တေယာက္တည္း ေအးေအးေဆးေဆးေနခ်င္လို႕ကို အိပ္ခန္းသံုးခန္းရွိေပမယ့္ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႕ေတာင္ ရွယ္ယာ လုပ္မေနဘူး။ ေမေမခဏလာလည္ေတာ့ သားအမိႏွစ္ေယာက္ တူတူစားရေအာင္ဆိုျပီး တပည့္ေတြဆီမွာ မစားေတာ့ဘူး။ က်ြန္မျပန္မလာခင္ ေမေမက အနီးတ၀ိုက္ဆိုင္ေတြဆီက သြား၀ယ္ထားေပးတယ္။ အဲဒီေန႕ညေနကေတာ့ က်ြန္မဘာျဖစ္တယ္မသိဘူး။ ေမေမ့အတြက္ေပးထားတဲ့ တိုက္ခန္းေသာ့အပိုကိုပါ ေယာင္နနနဲ႕ ေကာက္ထည့္သြားခဲ့မိတယ္။ ေမေမကလဲ ထြက္လို႕မရေတာ့ က်ြန္မျပန္လာရင္ ဆာေနမွာပဲဆိုျပီး၊ အဆင္သင့္အိမ္မွာရွိတာေလးကို သူတတ္သလို စီမံထားေလရဲ႕။ အိမ္ျပန္ေရာက္ေတာ့မွ ေမေမအခန္းထဲ ပိတ္မိေနတာ သိေတာ့တယ္။ က်ြန္မဆိုတာကလဲ ဆက္သြယ္ဖို႕ ဖုန္းနံပါတ္ေလးေတာင္ ေပးထားခဲ့တဲ့သူ မဟုတ္ဘူး။ အဲလိုနဲ႕ အိမ္ျပန္ေရာက္ေတာ့ စားစရာ ၾကက္ဥျပဳတ္ေလးကေတာ့ အဆင္သင့္ပဲ။ (အဲဒီၾကက္ဥလဲ ၾကက္ဥကို ဟင္းခ်က္တတ္လို႕၊ ေၾကာ္တတ္လို႕ အိမ္မွာရွိေနတယ္ မထင္ၾကပါနဲ႕။ ေခါက္ဆြဲျပဳတ္ထဲ ထည့္ေဖာက္ေသာက္ဖို႕ ၀ယ္ထားတာေလးပါ)။ ဘာပဲေျပာေျပာ အဲဒီေန႕က က်ြန္မေတာ္ေတာ္ေပ်ာ္သြားတယ္။ ၾကက္ဥျပဳတ္အခြံကို တူတူထိုင္ခြာေနၾကရင္း က်ြန္မတို႕ သားအမိၾကားက တံတိုင္းတခု ျပိဳက်သြားသလိုပဲ။


တခါတေလ မိဘနဲ႕သားသမီးၾကားမွာ ဘာမဟုတ္တာေလးေတြနဲ႕ အဲလိုေလးေတြ ရွိတတ္တယ္။ ခရီးသြားခ်င္တယ္ဆိုတိုင္း ပိုက္ဆံအုပ္ေတြပဲ ေပးေနတဲ့ မိဘကို စိတ္ေကာက္တဲ့ သူငယ္ခ်င္းတေယာက္လဲ ရွိဖူးတယ္။ အမွန္ေတာ့ သူသြားခ်င္တာက ရန္ကုန္ကေန သန္လ်င္ေလာက္ပဲျဖစ္ျဖစ္ မိဘေတြနဲ႕ တူတူသြားဖူးခ်င္တာ။ သူေျပာလိုက္တိုင္း သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔ပဲသြား၊ ဘယ္ကားယူသြားဆိုျပီး၊ ေငြစကၠဴေတြပဲ အုပ္လိုက္ထုတ္ေပးေနတဲ့ မိဘကို သူအရမ္းေပါက္ကြဲေနခဲ့တယ္။ ဒီေန႕ ညေနသင္တန္းမွာ ေဆြးေႏြးၾကေတာ့ သားသမီးေတြရဲ႕ လိုအင္ဆႏၵေလးေတြကို သတိမူမိတတ္ဖို႕ အေရးၾကီးတယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ေပၚမွာ ဒီကိစၥေလးေတြကို က်ြန္မေျပာျပျဖစ္ခဲ့တယ္။


၂။ Give and Take ဆိုတာကက်ေတာ့ မိဘနဲ႕ ကေလးနဲ႕အၾကား အလဲအလွယ္တခု၊ ညွိႏွိဳင္းမွဳတခု လုပ္ၾကတာမ်ိဳးပါ။ လူၾကီးေတြက ကေလးငယ္ေတြကို တဘက္သတ္အႏိုင္က်င့္တတ္ၾကပါတယ္။ “စာက်က္ရမယ္” လို႕ ျခိမ္းေခ်ာက္ေျပာဆိုတတ္ၾကတယ္။ စာရရင္ ဘာလုပ္ေပးမယ္ ဆိုတာမ်ိဳးကို က်ေတာ့ ေျပာေလ့မရွိတတ္ၾကဘူး။ ခ်ီးမြမ္းေျပာဆိုဖို႕က်ေတာ့လဲ ေမ့ေနတတ္ၾကတယ္။ အမွန္ေတာ့ “ေတာ္လိုက္တာ” ဆိုတဲ့ ခ်ီးမြမ္းစကားလံုးေလးတခုဟာ ကေလးငယ္ေလးေတြသာမက လူၾကီးေတြအတြက္ပါ လိုအပ္တဲ့ အသံုးအႏွံဳးတခုပါ။ လူေတြရဲ႕ ဘ၀မ်ားစြာကို ေျပာင္းလဲသြားေစႏိုင္ပါတယ္။


ေအာက္က ဥပမာေလးကို ေျဖၾကည့္ရေအာင္ပါ။

() သင့္ကေလးက တီဗြီက သူၾကိဳက္တဲ့ အစီအစဥ္ေလးကို ၾကည့္ခ်င္တယ္လို႕ ေျပာလာရင္ ဘာျပန္ေျပာမလဲ။

(က) ညေနစာကို ေကာင္းေကာင္းစားရင္၊ သားၾကည့္ခ်င္တာ ၾကည့္ရမွာေပါ့။

() သားအခန္းကို သန္႕သန္႕ရွင္းရွင္းေလး တပတ္ထားရင္ေတာ့ ဒီအခြင့္အေရးရႏိုင္မွာပါ။

() တေန႕လံုးသားကိစၥနဲ႕ခ်ည္းပဲ၊ ေမေမအလုပ္ရွဳပ္ေနတာ။ ေမေမၾကိဳက္တာေလး ၾကည့္ပါရေစဦး။ ေမေမ့အလွည့္ေရာက္ျပီ။


မိဘေတြအေနနဲ႕ ေရြးသင့္တာက အေျဖ (က) ကို ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဥပမာေလးနဲ႕ ဆိုရင္ေတာ့ လြယ္တယ္ထင္ရေပမယ့္ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ကေလးေတြနဲ႕ ျပိဳင္လုေနတတ္တဲ့ မိဘေတြအမ်ားၾကီး ရွိပါတယ္။ တကယ္ကိုပါ။ ကေလးေတြနဲ႕ တီဗြီခ်ယ္နယ္ထိုင္လုေနတဲ့ လူၾကီးေတြအမ်ားၾကီးကို ေတြ႕ဖူးပါတယ္။ အေရးၾကီးဆံုးကေတာ့ ကေလးေတြရဲ႕ စိတ္ကို နားလည္ျပီး အေပးအယူလုပ္တတ္ဖို႕ပါပဲ။


ျမန္မာျပည္တုန္းက က်ြန္မက စာသင္ေတာ့ တပည့္ေပါင္းမ်ားစြာနဲ႕ သူတို႕ရဲ႕ မိဘေပါင္းမ်ားစြာကို ေတြ႕ဖူးပါတယ္။ ကေလးေတြကို အေပးအယူ မလုပ္တတ္ၾကပါဘူး။ နံနက္ ခုနစ္နာရီကေန ညဆယ့္ႏွစ္နာရီအထိ စာဖတ္၊ စာသင္ေနရတဲ့ ကေလးတေယာက္ရဲ႕ ဘ၀ကို မစာနာတတ္ၾကပါဘူး။ ျမန္မာျပည္မွာက ေဆးနဲ႕ စက္မွဳဆိုတာကို ကေလးေတြထက္ မိဘေတြက ပိုရူးသြပ္ေနၾကပါတယ္။ ေဆးေက်ာင္းနဲ႕ စက္မွဳကို မေရာက္ရင္ပဲ လူတေယာက္ရဲ႕ ဘ၀တခုလံုး ေျမာင္းထဲေရာက္သြားမတတ္ ေျပာဆိုျပဳမူေနၾကပါတယ္။ ကေလးေတြကို အမွတ္မ်ားေအာင္ အတင္းဖိအား ေပးေနၾကပါေတာ့တယ္။ ကေလးဆိုတာက သူ႕စိတ္၀င္စားမွဳနဲ႕သူ၊ သူ႕ဥာဏ္ရည္နဲ႕သူပါ။ တကယ္ေတာ့ ကမၻာေလာကၾကိးမွာ ဆရာ၀န္နဲ႕ အင္ဂ်င္နီယာေတြပဲ လိုအပ္တာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒီလိုရူးသြပ္မွဳရဲ႕ ရလာဒ္ကေတာ့ ဆရာ၀န္မလုပ္ေသာ ဆရာ၀န္ဘြဲ႕ရမ်ားနဲ႕ အင္ဂ်င္နီယာမလုပ္ေသာ အင္ဂ်င္နီယာေပါင္းမ်ားစြာ ေပၚထြက္ေနျခင္းပါပဲ။ သူတို႕ဘ၀ရဲ႕ တန္ဖိုးရွိတဲ့ အခ်ိန္ေတြကို ျဖဳန္းပစ္ရံုသာမက၊ တကယ္ အရည္အခ်င္းရွိျပီး အမွတ္အနည္းငယ္ ကပ္လြဲသြားတဲ့ ဆရာ၀န္ဘ၀ကို တကယ္လိုခ်င္သူေတြရဲ႕ အခြင့္အလမ္းေတြကိုပါ ေလ်ာ့က်သြားေစႏိုင္ပါတယ္။ ပိုျပီးဆိုးတာက ဒီလို ဆရာ၀န္မလုပ္တဲ့ ဆရာ၀န္ေတြ၊ အင္ဂ်င္နီယာမလုပ္တဲ့ အင္ဂ်င္နီယာေတြဟာ တျခားဘာသာရပ္ေတြမွာသာ စိတ္၀င္စားရာ လုပ္ခြင့္ရခဲ့ရင္၊ ရလာႏိုင္မယ့္ လူ႕စြမ္းအား အရင္းအျမစ္ေတြကိုပါ ဆံုးရွံဳးသြားႏိုင္တာပါပဲ။ ပညာရပ္ ေတြကို သင္ယူျပီး၊ အသံုးမျပဳတာဟာ ပတၱျမားေက်ာက္ေလးေတြကို ေျမၾကီးတြင္းတူးျပီး ျမွဳပ္ပစ္ေနတာနဲ႕ အတူတူပါပဲ။


ဒါေပမယ့္ က်ြန္မမိဘမ်ားအပါအ၀င္ ျမန္မာျပည္က မိဘအမ်ားစုကေတာ့ ဒီဆရာ၀န္၊ အင္ဂ်င္နီယာဆိုတာၾကီးကို အေတာ္ပဲ ရူးသြပ္ခံုမင္ၾကပါတယ္။ ကေလးေတြနဲ႕ အေပးအယူ မရွိေတာ့ပါဘူး။ မိဘတြန္းအားေတြမ်ားလြန္းလို႕ မိဘနဲ႕ သားသမီးၾကား ဘယ္လိုမွ ညွိယူလို႕ မရႏိုင္ေတာ့တဲ့ ပ႗ိပကၡေလးေတြ အမ်ားၾကီးကို ဆရာမတေယာက္အေနနဲ႕ ေတြ႕ျမင္ခဲ့ရဖူးပါတယ္။ ၾကားကေန ညွိႏွိဳင္းဖို႕ ၾကိဳးစားေပးခဲ့ရတာလဲ အမ်ားၾကီးပါပဲ။ ေအာင္ျမင္တာလဲရွိ၊ မေအာင္ျမင္တာလဲ ရွိပါတယ္။ ကေလးမေလး တေယာက္ဆိုရင္ ၀ါသနာပါတာက ပန္းခ်ီပါ။ ပန္းခ်ီပံုေလးေတြ တခါတေလ ဆြဲေလ့ရွိတယ္။ ဒါကို လုပ္ငန္းရွင္မိဘက လံုး၀အသိအမွတ္ မျပဳပါဘူး။ သူတို႕မိတ္ေဆြ သားသမီးေတြ အားလံုးက ေဆးေက်ာင္းမွာမို႕ ေဆးေက်ာင္းပဲ ၀င္ေစခ်င္တယ္တဲ့။ စာသင္တဲ့ အေတြ႕အၾကံဳမ်ားအရ ဒီကေလးမ ေဆးေက်ာင္း၀င္မယ့္ အမွတ္ရမွာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ က်ြန္မသိေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႕မိဘေတြေက်နပ္ေအာင္ စက္မွဳေတာ့၀င္ေအာင္ ၾကိဳးစားေပးပါမယ္ဆိုျပီး က်ြန္မတာ၀န္ယူ စာျပေပးတယ္။ ဆယ္တန္းေျဖျပီးရင္ ပန္းခ်ီျပပြဲေတြ လိုက္ပို႕ေပးမယ္ဆိုျပီး စည္းရံုးတယ္။ အခ်ိန္ဇယားေတြ ဆြဲေပးထားတာမွာ တပတ္တခါေလာက္ ေအးေအးေဆးေဆး သူဆြဲခ်င္တာေလးေတြ ဆြဲႏိုင္ေအာင္ ကိုယ္ပိုင္ အခ်ိန္တခ်ိဳ႕ ေလွ်ာ့ထားေပးတယ္။ သူဆြဲထားတဲ့ ပံုေလးေတြကို ခ်ီးက်ဴးေပးတယ္။ ေလာကမွာ ဆရာ၀န္စာေရးဆရာမ၊ အင္ဂ်င္နီယာ ကဗ်ာဆရာ၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ အႏုပညာသည္ေတြလဲ အမ်ားၾကီးရွိေနတာ၊ ၀ါသနာနဲ႕ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းေတြကို တြဲစပ္လုပ္လို႕ရတာေတြကို ေျပာျပေပးတယ္။ အားလံုး ေခ်ာေခ်ာေမြ႕ေမြ႕ပါပဲ။ ျပႆနာကေတာ့ သူ႕အေဖၾကီးေၾကာင့္ ျဖစ္ရတာ။ စာေမးပြဲေျဖခါနီး တရက္ သူဆြဲထားတဲ့ ပန္းခ်ီပံုေလးေတြ ေတြ႕သြားျပီး၊ ျဖဲဆုတ္လႊင့္ပစ္ ေသာင္းက်န္းပါေရာတဲ့။ ေနာက္ဆံုးဘာျဖစ္လဲ။ ကေလးမက ေနာက္ဆံုးေန႕ဘာသာကို တမင္ကိုျခစ္ခ်ခဲ့တယ္။ မိဘကို အရြဲ႕တိုက္ပစ္လိုက္တာေလ။ က်ြန္မကိုလာေျပာတဲ့ ကေလးကိုၾကည့္ျပီး က်ြန္မသူ႕ကိုဆူရမလား၊ သူ႕အေဖကို သြားဆူရမလား မစဥ္းစားတတ္ႏိုင္ခဲ့ေအာင္ပဲ။ သိပ္တင္းၾကပ္လြန္းတဲ့ အိမ္မွာမေနႏိုင္ပဲ အဲဒီညီမေလး ေစာေစာစီးစီး အိမ္ေထာင္က်သြားတယ္။ ေယာက်္ားေနာက္ကို လိုက္ေျပးသြားတာ။ တခ်ိန္မွာ ပန္းခ်ီဆရာမေလး ျဖစ္မျဖစ္မသိေတာ့ဘူး။ သိတာကေတာ့ ပန္းခ်ီဆရာမေလာင္းလ်ာ၊ အင္ဂ်င္နီယာေလာင္းလ်ာ ေက်ာင္းသူတေယာက္ရဲ႕ ဘ၀ အလဟႆျဖစ္သြားခဲ့တယ္။ မိဘေတြဟာ သားသမီးေတြနဲ႕ အေပးအယူ လုပ္ရမယ္ဆိုတာကို ဒီေန႕သင္တန္းမွာ ေဆြးေႏြးၾကေတာ့ ဒီဥပမာေလးကို က်ြန္မေျပာျပျဖစ္ခဲ့တယ္။


၃။ Reassurance ဆိုတာကေတာ့ စိတ္ညစ္ေနတဲ့၊ နာက်င္မွဳခံစားေနရတဲ့၊ စိတ္ရွဳပ္ေထြးေနတဲ့ ကေလးတေယာက္ကို ဘယ္ေလာက္ထိ ႏွစ္သိမ့္မွဳေပးႏိုင္မလဲ၊ ကူညီေထာက္မမွဳေပးႏိုင္မလဲ ဆိုတာပါ။ မိဘေတြဟာ သားသမီးေတြအတြက္ အေဖာ္ေကာင္းျဖစ္ရပါမယ္။ နားလည္မွဳေပးႏိုင္ရပါမယ္။ မွ်ေ၀ခံစားေပးႏိုင္ရပါမယ္။ ေအာက္က ေမးခြန္းေလးေတြကို ေျဖၾကည့္ပါ။


() သင့္ကေလး ေခ်ာ္လဲျပီး၊ တစံုတရာထိခိုက္မွဳမရွိပါပဲ ငိုေၾကြးေနလွ်င္ သင္ဘာကိုလုပ္မည္နည္း။


(က) ဒီေလာက္ေတာင္ နေမာ္နမဲ့ႏိုင္ရလား။ ေခ်ာ္မလဲပါေစနဲ႕ ေျပာထားတယ္မလား။

() ကေလးဆန္မေနစမ္းနဲ႕။ နာတာလဲ မဟုတ္ပဲ ဟန္ေဆာင္ေနတယ္။ အလကားေကာင္ေလး။

() သားနာသြားလား။ ေမေမ magic cream ေလးလိမ္းေပးမယ္ေနာ္။ ဘယ္နားလဲ။ ပလာစတာ ကပ္ေပးရမလား။


မိဘမ်ားအေနနဲ႕ အေျဖ ()ကို ေရြးသင့္ပါတယ္။ ကေလးေလးေတြက ဂရုစိုက္ခံခ်င္တယ္ဆိုတာကို သတိျပဳရပါမယ္။ ဒီေနရာမွာ တခ်ိဳ႕က ေျပာတတ္ပါတယ္။ ဟန္ေဆာင္ေခ်ာ္လဲျပေနရင္ေရာတဲ့။ အဲလိုအျပဳအမူမ်ိဳးဆိုရင္ေတာ့ ကိုင္တြယ္ရမယ့္ ပံုစံက တမ်ိဳးပါ။ တကယ္ေခ်ာ္လဲမိျပီး၊ ငိုမဲ့မဲ့ေလးျဖစ္လာတာဆိုရင္ေတာ့ ဂရုစိုက္ျပေပးတာ အေကာင္းဆံုးပါပဲ။ အျပင္ပန္းမွာ မထိခိုက္သြားေပမယ့္ ေခ်ာ္လဲတာကို စိတ္ထဲက လန္႕သြားတာမ်ိဳးေကာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလား။ ေနာက္တခုၾကည့္ရေအာင္ပါ။


() သင့္ကေလး စိတ္ရွဳပ္ေထြးပံုေပါက္ေနလွ်င္ သင္ဘာလုပ္မည္နည္း။


(က) စကားေျပာၾကည္ျပီး ဘာေတြျဖစ္ေနလဲ၊ ဘာေတြခံစားေနရလဲ ဆိုတာ သိေအာင္လုပ္မယ္

() ဂရုမစိုက္ပဲ ပစ္ထားလိုက္မယ္

() ဘယ္လိုမ်က္ႏွာျဖစ္ေနတာလဲ။ အခ်ိဳးကိုျပင္စမ္း။ အလုပ္ရွဳပ္ရတဲ့အထိ သူကတမ်ိဳးလို႕ ေျပာမယ္


ဒီလိုေမးလာရင္ေတာ့ လူတိုင္းက အေျဖ (က) ကိုေရြးၾကမွာပဲ။ ဒါေပမယ့္ တကယ္လက္ေတြ႕မွာ ()နဲ႕ ()ေတြ လုပ္ေနေလ့ရွိၾကပါတယ္။


က်ြန္မတို႕ ဘ၀မွာ မိဘ၊ ဆရာေတြ ေျပာခဲ့တဲ့ စကားေတြက အနည္းနဲ႕အမ်ား လႊမ္းမိုးမွဳေတြ ရွိတတ္ၾကပါတယ္။ ကိုယ္ေလးစား အထင္ၾကီးတဲ့လူေတြက ေျပာလိုက္တဲ့ အမွတ္မထင္ စကားေလးေတြဟာ မိမိကုိယ္ကိုယံုၾကည္မွဳကို အမ်ားၾကီး ထိခိုက္ေစႏိုင္ပါတယ္။ ျပန္စဥ္းစား ၾကည့္လိုက္ပါ။ မိဘ၊ ဆရာေတြ ေျပာခဲ့တဲ့ အႏုတ္စကားေတြ၊ ေ၀ဖန္ခ်က္ေတြကို က်ြန္မတို႕ ထူးထူးျခားျခား မွတ္မိေနတတ္ၾကပါတယ္။ က်ြန္မငယ္ငယ္က ပံုဆြဲမေတာ္ဘူး။ ၾကိဳးစားဆြဲၾကည့္ပါတယ္။ ေလး၊ ငါးပံုကို ဆြဲျပီး ဆရာမကို ျပပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆရာမက လံုး၀အေကာင္းမေျပာဖူး။ တသက္လံုး ပံုဆြဲတတ္ေတာ့မယ္ မထင္ပါဘူး လို႕ မွတ္ခ်က္ေပးတယ္။ ဘာလို႕လဲမသိဘူး။ အဲဒီကတည္းက အခုအခ်ိန္ထိ ပံုဆြဲရမွာ ေၾကာက္ေနတုန္းပဲ။ ပံုဆြဲေတာ့မယ္လုပ္တိုင္း က်ြန္မစိတ္ထဲမွာ အဲဒီတုန္းက စကားလံုးေတြက ေပၚေပၚလာတယ္။


တခါက အရမ္းထင္ရွားေက်ာ္ၾကားတဲ့ ေဗဒင္ဆရာၾကီးတေယာက္ကလဲ က်ြန္မကို ေဟာဖူးတယ္။ ”သမီးဘ၀မွာ မရည္ရြယ္ပဲ လူသတ္မွဳတခုခု ျဖစ္သြားလိမ့္မယ္။ သူစိမ္းေယာက်္ားတေယာက္နဲ႕ တမိုးေအာက္မွာ ဘယ္ေတာ့မွမေနပါနဲ႕”တဲ့။ အဲဒီတုန္းကေတာ့ “တသက္လံုးအိမ္ေထာင္ မျပဳရေတာ့ဘူးလား အဘရယ္” လို႕ ျပန္ေနာက္လိုက္မိေသးတယ္။ သူက ျပန္ေျပာတယ္။ “ေသကြဲမဟုတ္ရင္ ရွင္ကြဲေတြခ်ည္းပဲ ပါတဲ့ဇာတာ”တဲ့့။ ဘ၀မွာ တိုက္ဆိုင္သလိုမ်ိဳးေလးေတြ ၾကံဳလာခဲ့ေပမယ့္၊ က်ြန္မက အဲလိုမ်ိဳးေတြ သိပ္အယံုအၾကည္ မရွိတတ္ဘူး။ က်ြန္မအိမ္က ေခၚသြားလို႕သာ ေမးျဖစ္သြားတာ။ ဒါေပမယ့္ ဘ၀အနာဂတ္အတြက္ စီမံကိန္းေတြဆြဲရင္ အဲဒီစကားဟာ မသိမသာ က်ြန္မအေတြးထဲ ေရာက္လာတတ္တာေတာ့ အမွန္ပဲ။ စကားလံုးေတြဟာ လူေတြရဲ႕ အနာဂတ္ဘ၀ကို တခါတရံ ျခယ္လွယ္တတ္တယ္ ဆိုတဲ့အေၾကာင္း ဥပမာအေနနဲ႕ ဆိုလိုတာပါ။ အျပင္လူေတြရဲ႕ စကားေလးေတြကေတာင္ မဆီမဆိုင္ အေတြးထဲ ေရာက္ေစတတ္ေသးရင္ မိဘေတြရဲ႕ စကားေတြဟာ ဘယ္ေလာက္ထိ သက္ေရာက္ေစႏိုင္မလဲဆိုတာ သိသာပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အားငယ္ေနတဲ့အခ်ိန္၊ ၀မ္းနည္းေနတဲ့အခ်ိန္ေတြမွာဆို ပိုဆိုးပါတယ္။ reassure လုပ္ကို လုပ္ေပးရပါတယ္။ ႏွစ္သိမ့္မွဳ ေပးရပါတယ္။


မိဘနဲ႕ သားသမီးၾကား မဟုတ္ေပမယ့္ ဒါနဲ႕ပတ္သက္ျပီး က်ြန္မမွာ အေတြ႕အၾကံဳေလး တခုရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။ က်ြန္မဂိုက္အေနနဲ႕ စာသင္စတုန္းက ဆယ့္ခုနစ္ႏွစ္ မျပည့္ခင္အခ်ိန္ဆိုေတာ့ ကိုယ္ကလဲ ကေလးစိတ္ သိပ္မကုန္ပါဘူး။ ကိုယ္ေတာင္ဒီစာကို ရေသးရင္ သူကဘာလို႕မရရမွာလဲ ဆိုျပီး တဘက္သတ္ကလဲ ေတြးတတ္ေသးတယ္။ ဒီေလာက္ရွင္းျပေနတာကို ဘာလို႕နားမလည္ႏိုင္တာလဲ ဆိုျပီး၊ ေဒါသကလဲ ထြက္တတ္ေသးတယ္။ တရက္ေတာ့ ကေလးတေယာက္က လပတ္စာေမးပြဲမွာ သခ်ၤာဂုဏ္ထူးမပါဘူး။ စိတ္ဆိုးလိုက္တာဆိုတာ မေျပာပါနဲ႕ေတာ့။ က်ြန္မေတာ္ေတာ္ကို ဆူပစ္လိုက္မိတယ္။ ကေလးမ်က္ရည္ေတြက်ျပီး ရွိဳက္ၾကီးတငင္ ထိုင္ငိုေတာ့မွ လြန္သြားျပီ သတိထားလိုက္မိတာပါ။ တကယ္ေတာ့ က်ြန္မနဲ႕ မေတြ႕ခင္ကတည္းက သူအရမ္း၀မ္းနည္းေနပါတယ္။ တခန္းလံုးမွာ သူတေယာက္တည္း ဂုဏ္ထူးမပါတာပါ။ တကယ္ဆို က်ြန္မလုပ္သင့္တာက အားေပးျပီး၊ ေနာက္ဒီလိုမျဖစ္ေအာင္ အားနည္းခ်က္ေတြကို အေျဖျပန္ရွာသင့္တာပါ။ တကယ္ေတာ့ မၾကိဳးစားတဲ့ ကေလးလဲမဟုတ္ပါ။ သူ႕မ်က္ႏွာကိုၾကည့္ျပီး၊ သူ႕အရိပ္အကဲကို က်ြန္မသိတတ္ခဲ့ဖို႕ေကာင္းပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက သူက်ြန္မကို ဘယ္ေလာက္မ်ား စိတ္နာသြားမယ္ မသိဘူး။ က်ြန္မ ဂရုဏာေဒါေသာ ေျပာလိုက္မိတဲ့ စကားေတြကလဲ သူ႕ဘ၀မွာ ဘယ္ေလာက္ထိမ်ား ရိုက္ခတ္သြားခဲ့မယ္ မသိဘူး။ ဒီအျဖစ္အပ်က္ဟာ ေနာက္ပိုင္းက်ြန္မကို အျမဲအမွတ္ရေနေစခဲ့ပါတယ္။ ကေလးတေယာက္ကို အျပစ္ရွိတဲ့အခါ မဆူရဘူး၊ ျပစ္ဒဏ္မေပးရဘူးလို႕ က်ြန္မဆိုလိုတာမဟုတ္ပါဘူး။ အခ်ိန္အခါကို ၾကည့္ျပီး၊ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ဆက္ဆံဖို႕ လိုတယ္ဆိုတာကိုပါပဲ။ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ၀မ္းနည္းအားငယ္ေနခ်ိန္မွာ ျပစ္တင္ေ၀ဖန္ျခင္း လံုး၀မလုပ္သင့္ပါဘူး။ တရက္၊ ႏွစ္ရက္ေနမွ သူ႕အေျခအေနကို ၾကည့္ျပီး၊ အမွားကို သင္ခန္းစာယူဖို႕ ေျပာျပတာ လုပ္သင့္ရင္လုပ္ရမွာပါ။ တရက္၊ ႏွစ္ရက္ေလးေစာင့္လိုက္ရလို႕ ဘာမွ ျဖစ္မသြားပါဘူး။ အဓိကအေရးၾကီးတာကေတာ့ ကေလးရဲ႕ အရိပ္အကဲကို သတိျပဳမိဖို႕ပါပဲ။ သူဘာေတြ ခံစားေနရတယ္၊ ဘယ္လိုအခက္အခဲေတြ ရွိေနတယ္ဆိုတာ သိရရင္၊ အားေပးေထာက္ကူမွဳေတြနဲ႕ ဘ၀လမ္းေၾကာင္းကို ပဲ့ျပင္ထိန္းသိမ္းေပးႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။


အခု ဒီေဆာင္းပါးေလးကို က်ြန္မဒီေန႕ သင္တန္းမွာ သိခဲ့ရတဲ့ အခ်က္ေလးသံုးခ်က္ေပၚမွာ က်ြန္မေဆြးေႏြးခဲ့တဲ့ ဥပမာေလးေတြပါ ထည့္သြင္းျပီး၊ ရွိခဲ့ဖူးတဲ့ အေတြ႕အၾကံဳေလးေတြနဲ႕ မွ်ေ၀ခံစားတာပါ။ က်ြန္မဟာ child psychologist တေယာက္မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီက႑နဲ႕ ပတ္သက္ျပီး က်ြမ္းက်င္သူ ပညာရွင္တေယာက္လဲ မဟုတ္ပါဘူး။ မိဘတို႕ သိသင့္တတ္သင့္တာ ေလးေတြကို ေလ့လာသင္ယူေနတဲ့ မိခင္တေယာက္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ေသာ မိဘမ်ားအတြက္ တစံုတရာ အက်ိဳးရွိေစမယ္ထင္လို႕ မွ်ေ၀ေပးျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အမွားအယြင္းေလးေတြ၊ သေဘာထား မတိုက္ဆိုင္တာေလးေတြရွိရင္ ျပန္လည္မွ်ေ၀၊ ေထာက္ျပေျပာဆိုေပးၾကဖို႕ ေလးစားစြာ တိုက္တြန္းအပ္ပါတယ္။


ခင္မမမ်ိဳး (၂၃၊ ၁၊ ၂၀၀၉)

  © Blogger templates Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP