ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံေရးမုန္တိုင္းတခုပါ ထပ္မံက်ေရာက္ေနသည္ေလာ
ခင္မမမ်ိဳး (၁၀၊၅၊ ၂၀၀၈)
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ နာဂစ္မုန္တိုင္းၾကီး ၀င္ေရာက္တိုက္ခတ္သြားသည္။ ျပည္သူမ်ားသန္းႏွင့္ခ်ီ၍ ဒုကၡဆင္းရဲ ေရာက္ခဲ့ၾကရသည္။ သိန္းႏွင့္ခ်ီ၍ ေသဆံုးခဲ့ၾကရသည္။ အေလာင္းမ်ားက ျမင္မေကာင္းရွဴမေကာင္း။ ျမိဳ႕ေတာ္ေဟာင္းၾကီးျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ၾကီးသည္ ေန႔ခ်င္းညခ်င္း ေမွာင္ေမွာင္မဲမဲ ျမိဳ႕ပ်က္ၾကီးျဖစ္သြားသည္။ အစိုးရယႏၱရားမ်ား ရပ္သြားသည္။ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ျပတ္ေတာက္သြားသည္။ ျမန္မာျပည္၏ ဆန္အိုးၾကီးျဖစ္ေသာ ဧရာ၀တီတိုင္းတြင္ ျမိဳ႕မ်ား၊ ရြာမ်ား အမ်ားအျပား ပ်က္စီးသြားသည္။ လပြတၱာျမိဳ႕နယ္တခုတည္းတြင္ပင္ ရြာေပါင္း (၂၂)ရြာ လံုး၀ေပ်ာက္ဆံုးသြားသည္။
အဆိုပါမုန္တိုင္းသတင္းသည္ ၾကားရသူျမန္မာမ်ားကိုသာမက ကမာၻတ၀ွမ္းလံုးကိုပင္ တုန္လွဳပ္ေခ်ာက္ခ်ားေစခဲ့သည္။ ကယ္ဆယ္ေရး၊ ျပန္လည္ထူေထာင္ေနရာခ်ထားေရး၊ အကူအညီေပးေရး စကားလံုးမ်ားက ေနရာတိုင္းတြင္ ပ်ံ႕လြင့္လာသည္။ သို႔ေပမယ့္ ထိုစကားလံုးမ်ားေနာက္ကြယ္မွ လက္ေတြ႔ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားတြင္ကား ေျပျပစ္ေခ်ာေမြ႔ျခင္းမ်ား လံုး၀မရွိခဲ့။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေန၊ ပထ၀ီ၀င္အေနအထား၊ သဘာ၀သယံဇာတႏွင့္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား၏ စိတ္ထားမ်ားသည္ ရွဳပ္ေထြးနက္နဲလွေသာ ျပႆနာေပါင္းမ်ားစြာကို ျဖစ္ပြားေစခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံေရးမုန္တိုင္းတခုပင္ ထပ္မံက်ေရာက္ေနသည္ေလာဟု ေတြးစရာရွိလာသည္။ ျဖစ္ပ်က္ေနသည့္အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ပါ၀င္သူမ်ား အခန္းက႑ခြဲ၍ ေလ့လာၾကည့္ပါစို႔။
(၁) ျပည္ပေရာက္ျမန္မာမ်ား
မုန္တိုင္းအႏၱရာယ္က်ေရာက္ခ်ိန္မွစ၍ ျပည္ပေရာက္ျမန္မာမ်ားအားလံုး ေဆာင္ရြက္ခဲ့ ၾကသည့္ တူညီေသာ လုပ္ရပ္တခုမွာ အလွဴေငြ ေကာက္ခံျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အခ်င္းခ်င္းသတင္းမ်ားဖလွယ္၍ စုေပါင္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသည္။ ျပည္ပေရာက္အတိုက္ အခံျမန္မာမ်ား၊ ေက်ာင္းသားျမန္မာမ်ား၊ အေျခစိုက္အလုပ္လုပ္ကိုင္ေနသူျမန္မာမ်ား၊ စစ္အုပ္စုမွလႊတ္ထားေသာ ပညာေတာ္သင္ျမန္မာမ်ား စသည့္ ျမန္မာမ်ားအားလံုး တက္တက္ၾကြၾကြ၊ ကိုယ့္အစုအဖြဲ႔ႏွင့္ကိုယ္ ပါ၀င္ခဲ့ၾကသည္။ လူမွဳေရးစိတ္အျပည့္အ၀ ရွိခဲ့ၾကသည္။
ထိုအပိုင္းတြင္ တူညီေသာ္လည္း အေတြးအျမင္ပိုင္းတြင္ကား မတူညီၾကပါ။ လူတကိုယ္၊ စိတ္တမ်ိဳးပင္ ျဖစ္သည္။ အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ အုပ္စုၾကီးေလးအုပ္စုခန္႕ ကြဲထြက္လာခဲ့သည္။ ပထမအုပ္စုက မုန္တိုင္းကိစၥအားလံုး၏ တရားခံကို စစ္အစိုးရအျဖစ္သတ္မွတ္ေျပာဆိုျခင္းျဖစ္သည္။ ၾကိဳတင္ကာကြယ္ေရးလုပ္သင့္ပါလ်က္ မျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္း၊ မုန္တိုင္းဒုကၡသည္မ်ားအား လ်စ္လ်ဴရွဳျခင္း၊ သင့္ေလ်ာ္ေသာ ကယ္ဆယ္မွဳမ်ားမျပဳလုပ္ျခင္း၊ ဆႏၵခံယူပြဲအား ဇြတ္အတင္းျပဳလုပ္ျခင္းမ်ားအေပၚတြင္ ေဇာင္းေပးေျပာဆိုၾကသည္။ အေမရိကန္ႏိုင္ငံႏွင့္အျခားေသာ ႏိုင္ငံမ်ားမွ လူသားခ်င္း စာနာေထာက္ထား၍ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ၀င္ေရာက္ေပးသင့္ေၾကာင္း လွံဳ႕ေဆာ္ၾကသည္။ စစ္အစိုးရအား ရွံဳ႕ခ်ေၾကာင္း ေၾကျငာခ်က္မ်ားထုတ္ျပန္ၾကသည္။
ဒုတိယအုပ္စုမွာကား ထိုပထမအုပ္စုမ်ားကို ထိပ္တိုက္ျပန္လည္ေျပာဆို ေျဖရွင္းေနသည့္ အုပ္စုျဖစ္သည္။ ျပည္သူလူထု၏ လက္ထဲသို႔ ေရတဗူးပင္ ကိုယ္တိုင္သြားထည့္ႏိုင္ျခင္းမရွိပဲ ေဘးထိုင္ဘုေျပာလုပ္ေနၾကေၾကာင္း ေျပာဆို၍၊ ျပည္တြင္းတြင္ စစ္အုပ္စုမွ ျပဳလုပ္ေနေသာ ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို အသားေပးေျပာဆိုေရးသားမွဳမ်ား ျပဳလုပ္ၾကသည္။
တတိယအုပ္စုမွာကား ႏိုင္ငံေတာ္၏ အေရးေပၚအခ်ိန္ကာလတြင္ ညွိညွိႏွိဳင္းႏွိဳင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေစလိုသူမ်ားျဖစ္သည္။ ျပည္သူမ်ားလက္ထဲသို႔ ေထာက္ပံ့ေရး ပစၥည္းမ်ား ေရာက္ရိွသြားေရးသည္ အဓိကျဖစ္ျပီး၊ ေခတၱခဏကာလတြင္ တဦးေပၚတဦး အျပစ္မ်ား ပံုခ်မေနသင့္ေၾကာင္း၊ ေနာင္တခ်ိန္တြင္မွ judgement ကိစၥကို ျပဳလုပ္ရန္ ေျပာဆိုၾကသည္။
စတုတၳအုပ္စုမွာကား စစ္အုပ္စုေရာ၊ အတိုက္အခံမ်ားေရာ ထင္ရာျမင္ရာ ေျပာၾက၊ လုပ္ၾကျခင္းျဖင့္ ျပည္သူမ်ားမွာ ၾကားညပ္ခံစားေနၾကရသည္ဟု ထင္ျမင္သူမ်ားျဖစ္သည္။ စစ္အုပ္စု၏ စာနာစိတ္ကင္းမဲ့ျခင္း၊ ျပႆနာကို ျပည္သူ႔အက်ိဳးေမွ်ာ္၍ ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္မွဳမရွိျခင္း မ်ားကို ေျပာဆိုေနသကဲ့သို႔ ျပည္တြင္းျပည္ပအတိုက္အခံမ်ား၏ ညီညြတ္မွဳမရွိျခင္း၊ လူမ်ားျပီးပြဲမစည္ျဖစ္ေနျခင္း၊ တေယာက္တေပါက္ ေျပာဆိုျခင္း၊ စနစ္တက်ရွိေသာ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္မရွိျခင္း၊ ေတြေ၀တတ္ျခင္း၊ ျပတ္ျပတ္သားသားမေဆာင္ရြက္တတ္ျခင္း၊ အေျပာမ်ားေနျခင္းမ်ား အေပၚတြင္ စိတ္ပ်က္ေနၾကသူမ်ားျဖစ္သည္။
(၂) ျပည္တြင္းအတိုက္အခံမ်ား
ျပည္တြင္းအတိုက္အခံမ်ားတြင္ အမ်ားဆံုးအာရံုစိုက္ခံရသည္မွာ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။ မုန္တိုင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ တာ၀န္မဲ့ခဲ့ေသာ နအဖလုပ္ရပ္မ်ားအား ရွံဳ႕ခ်ေၾကာင္း ေၾကျငာခ်က္ထုတ္ျပန္ထားသည္။ ဆႏၵခံယူပြဲကို မုန္တိုင္းဒဏ္ခံရေသာ ျမိဳ႕နယ္မ်ားမွအပ က်န္ေနရာမ်ားတြင္ ဆက္လက္က်င္းပရန္ နအဖမွ ေၾကျငာထားျခင္းအေပၚ ရွံဳ႕ခ်ေၾကာင္း၊ ျပည္သူအမ်ားဒုကၡခံစားေနရခ်ိန္တြင္ ဆႏၵခံယူပြဲ တခုလံုးအား ေရႊ႕ဆိုင္းရန္ ေၾကျငာခ်က္တခုကိုလည္း ထပ္မံထုတ္ျပန္ထားသည္။ ထိုေၾကျငာခ်က္မ်ားသာမက ယခုကဲ့သို႔ ျပည္သူအမ်ား ေလေဘး၊ ေရာဂါေဘး၊ အငတ္ေဘးၾကံဳေတြ႕ေနရခ်ိန္တြင္ တတ္ႏိုင္သမွ် က်ရာေနရာမွ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ခြင့္ျပဳရန္ ေၾကျငာေပးလွ်င္ ပိုမို၍ ေကာင္းမြန္ဆီေလ်ာ္ပါလိမ့္မည္။ လက္ခံသည္၊ ျငင္းဆန္သည္က နအဖအပိုင္း။ ေတာင္းဆိုသင့္သည္က အတိုက္အခံမ်ားအပိုင္းသာ ျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ ျမန္မာတႏိုင္ငံလံုးမွ ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ား မုန္တိုင္းက်ရာေနရာမ်ားသို႔ သြားေရာက္၍ နအဖစစ္တပ္၊ အင္အယ္လ္ဒီ၊ ႏိုင္ငံတကာမွ အစိုးရမဟုတ္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ၾက႕ံခိုင္ေရးအဖြဲ႔မ်ား၊ မီးသတ္အဖြဲ႕မ်ား၊ ၾကက္ေျခနီအဖြဲ႔မ်ား အားလံုးႏွင့္ အတူ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ၾကရန္ အင္အယ္လ္ဒီမွဦးေဆာင္ႏွိဳးေဆာ္သင့္ပါသည္။ ယံုၾကည္မွဳတည္ေဆာက္ေရး ဆိုသည္ကို ျပည္သူအမ်ား အေရးၾကံဳခ်ိန္တြင္ တည္ေဆာက္ၾကရန္ စတင္ဖိတ္ေခၚသင့္ပါသည္။ ျပည္တြင္းအတိုက္အခံရဲေဘာ္မ်ားမွ အစိုးရမဟုတ္ေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ တကိုယ္ေတာ္ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေနမွဳမ်ား၊ အစုအဖြဲ႔ငယ္အလိုက္ လွဳပ္ရွားေနမွဳမ်ား ရွိပါသည္။
(၃) မီဒီယာ
ျပည္တြင္းနအဖမီဒီယာမ်ားမွ နအဖ၏ ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ ၾက႕ံဖြတ္မ်ား၊ တပ္မေတာ္သားမ်ား၏ အခန္းက႑ကို ျမွင့္တင္ေျပာဆိုေနၾကသည္။ ေထာက္ခံပြဲကိစၥသီခ်င္းမ်ား လႊင့္ထုတ္ေနၾကပံုမွာ ေအာ့ႏွလံုးနာစရာပင္ ေကာင္းလွသည္။ ျပည္သူလူထု၏အသံကို ကိုယ္စားမျပဳပဲ နအဖေျပာသည္မ်ားကိုသာ ဟုတ္သည္ေရာ၊ မဟုတ္သည္ေရာ၊ ေရာၾကိတ္ေနၾကေလသည္။ မုန္တိုင္းအႏၱရာယ္ကို အရိပ္အေယာင္ပင္ မျပခဲ့ၾက။ ျဖစ္ခဲ့သည္ထားေတာ့။ ယခုအခ်ိန္တြင္ အေရးၾကီးဆံုးလုပ္သင့္သည္မွာကား ကူးစက္ေရာဂါပိုးမ်ား စတင္ပ်ံ့ႏွံ႕လာသည့္ အႏၱရာယ္မွ ကာကြယ္ရန္ နည္းလမ္းမ်ားကို ျပည္သူလူထုထံသို႔ တင္ျပသင့္ေပသည္။
ျပည္ပအတိုက္အခံမီဒီယာမ်ားသည္ကား သတင္းရယူႏိုင္မွဳစြမ္းပကား ေကာင္းမြန္ လွပါသည္။ လူထု၏အသံကို ကိုယ္စားျပဳေလသည္။ နအဖတာ၀န္မဲ့ခဲ့သည္မ်ားကို ဒိုးဒိုးေဒါက္ေဒါက္၊ အခ်က္ပိုင္ပိုင္ ေထာက္ျပႏိုင္စြမ္းရွိသည္။ ျမန္မာျပည္သူလူထုအားလံုးမွ သတင္းမွန္ရရွိေရး အားကိုးေနရသည့္ မီဒီယာမ်ားျဖစ္သည္။ တခုေတာ့ရွိေပသည္။ မုန္တိုင္းသတင္း (၄၈)နာရီေက်ာ္ၾကိဳရခ်ိန္တြင္ ျပည္တြင္းမွ ေသာတဆင္သူမ်ားအတြက္ မုန္တိုင္းအႏၱရာယ္ ကာကြယ္ေရးသတင္းအခ်က္အလက္မ်ားအား အဘယ္ေၾကာင့္ ဦးစားေပးမလႊင့္ခဲ့ၾကသနည္း ဆိုသည္ကိုေတာ့ ေမးခြန္းထုတ္ဖြယ္ရာပင္ျဖစ္သည္။ မုန္တိုင္းေနာက္ဆက္တြဲတြင္ ျဖစ္လာႏိုင္သည့္ ဆိုးက်ိဳးမ်ားႏွင့္ မည္သို႔မည္ပံု ကာကြယ္သင့္သည္ဆိုေသာ အခ်က္မ်ားကို ယခုလိုအေျခအေနတြင္ ဦးစားေပး ေျပာဆိုသင့္ၾကေပသည္။
ႏိုင္ငံတကာ မီဒီယာမ်ားမွာကား မုန္တိုင္းက်ခ်ိန္မွစ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံသတင္းမ်ား၊ အလွဴေငြေကာက္ခံေရးသတင္းမ်ားကို ဆက္တိုက္ ထုတ္လႊင့္ေပးၾကသည္။ သတင္းမွန္ရရွိေရးကို စြမ္းစြမ္းတမံေဆာင္ရြက္ၾကသည္။ ျပည္တြင္း၀င္ေရာက္ သတင္း၀င္ယူရန္ ၾကိဳးပမ္းသည့္ သတင္းေထာက္တေယာက္အား သတင္းမွန္ဖုန္းကြယ္လိုေသာ နအဖမွ ျပည္ႏွင္လိုက္သည့္ ကိစၥပင္ ေပၚေပါက္လာသည္။
(၄) နအဖႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာအစိုးရမ်ား၊ အစိုးရမဟုတ္ေသာအဖြဲ႔အစည္းမ်ား
ဤက႑မွာ အေရးၾကီးဆံုးျဖစ္သည္။ ပါ၀င္ေနသူမ်ား၏ စိတ္ဓာတ္၊ အေတြးအေခၚ၊ လုပ္ရပ္မ်ားက ျမန္မာျပည္သူလူထုအေပၚ ၾကီးစြာေသာ ေကာင္းက်ိဳး၊ ဆိုးက်ိဳး သက္ေရာက္မွဳမ်ား ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ မုန္တိုင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ တာ၀န္အရွိဆံုးသူမွာ နအဖပင္ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ႏိုင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ျဖိဳးေရးေကာင္စီသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို လက္ရွိအုပ္ခ်ဳပ္ေနေသာ အစိုးရတရပ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
မုန္တိုင္းအႏၱရာယ္ၾကိဳတင္ကာကြယ္ေရးအတြက္ မည္သည့္အရာမွ်မလုပ္ခဲ့ပါ။ သို႔ေပမယ့္ မုန္တိုင္းျပီးသြားသည့္အခါတြင္ နအဖဘာမွ မလုပ္ပဲ ငုတ္တုတ္ထိုင္ေနသည္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ တစံုတရာေတာ့ ျပဳလုပ္ေနပါလိမ့္မည္။ ဤကဲ့သို႔ေသာ ၾကီးမားလွသည့္ မုန္တိုင္းအႏၱရာယ္ၾကီးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တခါမွ် ျဖစ္ေပၚဖူးျခင္း မရွိခဲ့ပါ။ သို႔ျဖစ္၍ ထိေရာက္စြာ စီမံခန္႔ခြဲမွဳ မည္သို႔မွ် ျပဳႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ။ ျပဳလုပ္ရန္ နည္းပညာ၊ စနစ္၊ အေတြ႔အၾကံဳမရွိပါ။ ထို႔အတြက္ အျပစ္ေျပာေနရန္မလိုအပ္ပါ။ သို႔ေပမယ့္ အျပစ္ဆိုရမည့္အခ်က္က အဆိုပါ နည္းပညာ၊ စနစ္မ်ားအကူအညီရယူရန္ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာေနျခင္းျဖစ္သည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ ထိုသို႔ျဖစ္ေနရသနည္း။ သဘာ၀အႏၱရာယ္က်ေရာက္ခံရသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ အာဏာရွင္အစိုးရမ်ား ျပဳတ္က်ခဲ့သည့္ သာဓကမ်ားက ကမာၻ႕သမိုင္းအဆက္ဆက္တြင္ ရွိေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ထိုအျဖစ္မ်ိဳး ျဖစ္ပြားလာမည္ကို နအဖအလြန္ေၾကာက္ေလသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ေထာက္ပ့ံကူညီေရးႏွင့္တြဲ၍ political process အား undermine လုပ္မည္လားဆိုသည့္ သံသယႏွင့္ ယွဥ္၍ အရာရာကို ဆံုးျဖတ္ေနေလေတာ့သည္။ စစ္အစိုးရ၏ non-political အကူအညီကို လက္ခံမည္ေျပာဆိုထားျခင္းအခ်က္သည္ ဤသံသယကို ညႊန္ျပေနေပသည္။
ထို႔အတူပင္ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာအစိုးရမ်ားကလည္း နအဖအေပၚတြင္ ၾကီးစြာေသာ သံသယစိတ္ျဖစ္ေပၚခဲ့ၾကသည္။ နအဖမွ ကူညီေထာက္ပ႔ံေပးမည့္ အစီအစဥ္ကို မယံုၾကည္သျဖင့္ ပစၥည္းအင္အားတင္မက လူအင္အားပါ ၀င္ေရာက္ခြင့္ျပဳရန္ ေတာင္းဆိုၾကသည္။ စစ္သေဘာၤမ်ားျဖင့္ ၀င္ေရာက္ရန္ကိုပင္ ေျပာဆိုၾကသကဲ့သို႔၊ ကုလသမဂၢ mandate ျဖင့္ နအဖခြင့္ျပဳသည္ျဖစ္ေစ၊ မျပဳသည္ျဖစ္ေစ ၀င္ေရာက္ရန္အထိပင္ ၾကိဳးပမ္းခဲ့ၾကသည္။ မုန္တိုင္းအကူအညီေပးရန္ တခုတည္းပင္လား၊ အျခားေနာက္ဆက္တြဲမ်ား ပါေသးသည္လား ဆိုသည္ကေတာ့ ထိုသူမ်ားပင္ အသိဆံုး ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚတြင္ အမွန္တကယ္ ေစတနာရွိပါက မုန္တိုင္းကူညီေထာက္ပ႔ံေရးတြင္ နအဖအား မယံုၾကည္၍ ေထာက္ပ႔႔ံမွဳ ေလွ်ာ့ေပးသည္၊ ကုလသမဂၢမွ လူသားခ်င္းစာနာမွဳျဖင့္ က်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္ရန္ mandate ေပးသင့္သည္ဟူ၍ ယခုလိုအခ်ိန္တြင္မွ ထေၾကျငာျခင္းထက္ ျမန္မာျပည္အစိုးရသည္ မုန္တိုင္းကူညီေထာက္ပံ့ေရးအဖြဲ႕အား ေႏွာင့္ေႏွးေအာင္ ျပဳလုပ္ပါက ျမန္မာျပည္စစ္အုပ္စုအား ႏွစ္စဥ္ႏိုင္ငံျခားေငြသန္းေပါင္းမ်ားစြာ ထုတ္ေပးေနသည့္ တိုတယ္လ္ေရနံကုမၸဏီ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ထြက္ခြာလိုက္မည္ ဟု ေၾကျငာလိုက္ပါက ပိုမိုဖိအားေပးရာေရာက္ေပလိမ့္မည္။ ယခုကဲ့သို႕လုပ္လိုက္သည္က ေခါင္းအနည္းငယ္ျပဴစ ျပဳလာေသာလိပ္ကို ေခါင္းျပန္၀င္သြားေအာင္ လုပ္လိုက္သကဲ့သို႔ပင္ ရွိသည္။ လံုျခံဳေရးေကာင္စီတြင္ ရုရွားႏွင့္တရုတ္က ဗြီတိုႏွင့္ ပယ္ခ်ႏိုင္သည္ကို မတြက္ခဲ့သည္လား၊ တြက္ခဲ့သည္လား၊ လုပ္ရသည့္အေၾကာင္းရင္းကိုေတာ့ လုပ္သူမ်ားသာ သိေပလိမ့္မည္။ တဘက္ႏွင့္တဘက္ အျပန္အလွန္ စြပ္စြဲမွဳမ်ားကေတာ့ ေပၚထြက္လာေလေတာ့သည္။
ထိုသို႔ေသာသံသယစိတ္၊ မယံုၾကည္စိတ္သည္ အရာရာကို အမွားအယြင္းမ်ား ျဖစ္ေစ့ခဲ့ေလသည္။ ျပည္တြင္းသို႔ ကမာၻလွည့္ခရီးသြားတေယာက္၀င္လွ်င္ပင္ အေမရိကန္စီအိုင္ေအလား၊ ျဗိတိန္သူလွ်ိဳလား၊ ျပင္သစ္ ေထာက္လွမ္းေရးလား ထင္ကာ အျမီးတနံ႕နံ႕လိုက္ေနတတ္ေလ့ရွိေသာ နအဖသည္ ႏိုင္ငံတကာကူညီ ေထာက္ပ႔ံေရးအဖြဲ႔မ်ားမွ လူကိုယ္တိုင္၀င္ေရာက္၍ ပစၥည္းမ်ား၊ ရိကၡာမ်ား ေ၀ေပးမည္ဆိုသည္ကို မည္သို႔မည္ပံု လက္ခံႏိုင္အံ့နည္း။ ႏိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရးအျမင္မွၾကည့္လွ်င္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ နယ္ေျမမ်ားအားလံုးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပင္လယ္ထြက္ေပါက္။ ထိုအေျခအေနမ်ားၾကားထဲတြင္ ေရတပ္သေဘၤာကိစၥမ်ားပါ ပါလာသည္ဆိုေတာ့ နအဖေသြးေၾကာင္သြားေတာ့သည္။
အဓိကဆံုးျဖတ္ရမည့္ နအဖအစိုးရ စိတ္ထဲတြင္ ထိုသို႔ျဖစ္လာသည္ႏွင့္ ကမာၻ႕လူသမိုင္းတြင္ အဆိုး၀ါးဆံုးေသာ ကိစၥရပ္ၾကီးတခု ျဖစ္ပြားလာခဲ့ရေလသည္။ ႏိုင္ငံတကာအကူအညီမ်ား အၾကီးအက်ယ္ ေႏွာင့္ေႏွးကုန္သည္။ မုန္တိုင္းေနာက္ဆက္တြဲဆိုးက်ိဳးမ်ားကို ကာကြယ္ရန္ ျပင္ဆင္ျခင္းမရွိသျဖင့္ ကူးစက္ေရာဂါပိုးျပန္႔ပြားမွဳမ်ား ျဖစ္လာသည္။ ေရတိုကယ္ဆယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား မည္သို႔မွ မထိေရာက္ေတာ့။ ျပည္တြင္းတြင္ လွဳပ္ရွားေနေသာ အစိုးရမဟုတ္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအေပၚတြင္လည္း တင္းၾကပ္မွဳမ်ား ပိုျဖစ္လာသည္။ ျပည္ပကပဲ ၀င္လာေတာ့မည္ေလာ၊ ျပည္တြင္းကပဲ လူထုတိုက္ပြဲမ်ား စလာေတာ့မည္ေလာ၊ တပ္မေတာ္ထဲကပဲ ပုန္ကန္လာေတာ့မည္ေလာ စသည့္ သို႔ေလာ၊ သို႔ေလာအေတြးမ်ားျဖင့္ နအဖအရူးမီး၀ိုင္းေနေတာ့သည္။ safe site ယူလိုေဇာျဖင့္ ဆႏၵခံယူပြဲၾကီးကို အသားကုန္ တြန္းေတာ့သည္။ ျပည္တြင္းတြင္ အကူအညီေပးႏိုင္သည့္ အင္အားစုမ်ား ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားထဲသို႔ ေရာက္မေနပဲ မည္သည့္စစ္အခ်က္အခ်ာေနရာမ်ားသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ေနရာခ်ထားျခင္း ခံရသည္ကိုေတာ့ နအဖပင္ အသိဆံုးျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
တခါက ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ျဖစ္ရပ္မွန္ေလးတခုက စာေရးသူအေတြးထဲသို႔ ၀င္လာပါသည္။ စိတ္ကစဥ္႔ကလ်ားေရာဂါခံစားေနရေသာ လူတေယာက္သည္ လူတေယာက္အား ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားသည္။ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ေနရာက ေရထဲတြင္ ေျခတံရွည္အိမ္ေဆာက္ထားေသာ ရွမ္းျပည္နယ္တေနရာျဖစ္သည္။ ထိုျပႆနာအား ေျပလည္ေအာင္ ေျဖရွင္းရန္ ထိုေခတ္ထိုအခါက အသိစိတ္ဓာတ္ႏွင့္ က်ြမ္းက်င္မွဳမ်ားသည္ အလြန္ပင္ ေခတ္ေနာက္က်ေနခဲ့ပါသည္။ ယေန႔ေခတ္အခါ ကာလကဲ့သို႔ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ က်ြမ္းက်င္သူတေယာက္မွ ၀င္ေရာက္ေျဖာင့္ဖ်၍၊ ဓားစာခံျဖစ္ေနသူအား ကယ္တင္ျခင္း စသည့္ သံတမန္နည္းလမ္းမ်ား၊ ပ႗ိပကၡေျဖရွင္းေရး၊ ၾကားခံေဆာင္ရြက္ေပးေရး နည္းလမ္းအမ်ိဳးမ်ိဳးကလည္း မရွိေသး။ ထိုေသာအခါ ရြာလူထုက ပညာသားမပါသည့္ လုပ္ရိုးလုပ္ဟန္ နည္းတခုကိုပင္ လုပ္ေတာ့သည္။ ရြာသားမ်ားအားလံုးသိေအာင္ ေမာင္းခတ္၍ ရြာသားမ်ားစုစည္းကား ေလွေပါင္းစံုျဖင့္ ထိုအိမ္အားသြား၀ိုင္း၍ လူေကာင္းအား ထုတ္ေပးရန္ စိတ္ေရာဂါသည္ကို ေတာင္းဆိုၾကျခင္းျဖစ္ေလသည္။ မထုတ္ေပးပါက အားလံုး၀င္ေရာက္စီးနင္းမည္ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း ေအာ္ဟစ္ေျပာဆိုခဲ့ၾကသည္။ ေတာင္းဆိုသည့္အတိုင္း ထုတ္ေပးခဲ့ပါသည္။ ဓားျဖင့္ခုတ္သတ္ထားရံုမက အၾကိမ္ၾကိမ္ပါ အမႊန္းခံထားရသည့္ အေလာင္းၾကီးအား အိမ္ေပၚမွေန၍ ေလွမ်ားေပၚသို႔ ခ်ေပးလိုက္ပါသည္။ မည္သူ႔အတြက္ အက်ိဳးရွိခဲ့ပါသနည္း။ သက္ဆိုင္သူမ်ားကို ေထာက္ထား၍ ရြာအမည္မ်ားအား မေဖာ္ျပလိုေတာ့ပါ။
အဓိကဆိုလိုခ်င္သည္က ျပႆနာတခုျဖစ္ပြားလာလွ်င္ ထိုျပႆနာတြင္ ပါ၀င္သူမ်ား၏ စိတ္ထား၊ အေတြးအေခၚစသည္တို႔ကိုပါ ထည့္သြင္းစဥ္းစား၍ မည္သို႔မည္ပံု ထိခိုက္မွဳ အနည္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရမည္ကို ၾကိဳတင္ေတြးေခၚျပီးမွသာ ဆံုးျဖတ္လုပ္ကိုင္ၾကရန္ျဖစ္သည္။ စြန္႕စားရဲသူက သူရဲေကာင္းျဖစ္မည္။ ထိခိုက္မွဳအနည္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္သူက ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းျဖစ္မည္။ မီးပြားကို ေသးငယ္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္သူက သံတမန္ေကာင္းျဖစ္မည္။ လုပ္ႏိုင္သည္ကို လုပ္ေဆာင္ရန္ႏွင့္ မလုပ္ႏိုင္ပဲ က်ြံထြက္သြားသည္မ်ား၊ မိုက္ရူးရဲဆန္သြားသည္မ်ား မျဖစ္ပြားေအာင္ ဆင္ျခင္တံုတရားျဖင့္ စဥ္းစားမွဳရွိရန္ေတာ့ လိုအပ္လွေပသည္။
ကမာၻ႕ႏိုင္ငံေရးသီအိုရီမ်ားတြင္ realism ႏွင့္ liberalism ႏွစ္ခုသည္ အလြန္ပင္ အေရးပါလွျပီး၊ ၾကီးမားလွေသာ ကမာၻ႕အေရးမ်ားအေပၚတြင္ စိုးမိုး ျခယ္လွယ္တတ္ေလသည္။ အႏွစ္ခ်ဳပ္ဆိုရလွ်င္ realism ကို လက္ခံယံုၾကည္သူမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရးဆိုသည္ကို ပထမဆံုး ဦးစားေပးထားတတ္ျပီး အရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ sovereignty ႏွင့္ security အေရးကိုသာ ပြဲထုတ္တြက္ဆတတ္ၾကသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို မည္သည့္ႏိုင္ငံ၊ အဖြဲ႔အစည္းကမွ် ၀င္ေရာက္ျခယ္လွယ္ေျပာဆို ပိုင္ခြင့္မရွိဆိုသည့္အခ်က္ကို ျပင္းထန္စြာ စြဲျမဲျပီး ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွဳဆိုသည္ကို sensitivity ႏွင့္ vulnerability ရွိေသာ အေျခအေနတရပ္အျဖစ္ ခံယူထားသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လက္ရွိအစိုးရသည္ ပင္ကိုသဘာ၀ကပင္ စစ္အစိုးရျဖစ္ေနရံုသာမက စစ္အစိုးရ၏ strategic thinker မ်ားအားလံုးနီးပါးသည္ neo-realists မ်ားျဖစ္ၾကသည္။
အျခားတဘက္တြင္လည္း ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ အစိုးရမ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီအစိုးရ၊ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံမ်ားမွ အဖြဲ႔မ်ားစသည္တို႔ျဖစ္ၾကသည္။ အေၾကာင္းအရာကိစၥအမ်ားစုတြင္ လစ္ဘရယ္အျမင္ျဖင့္ ၾကည့္ရွဴတတ္ၾကသည္။ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွဳသည္ ျပႆနာတရပ္မဟုတ္ပဲ၊ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္အက်ိဳးစီးပြားရွိပါက ႏိုင္ငံမ်ားအားလံုးသည္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သင့္သည္။ ထိုသို႔ေဆာင္ရြက္ရန္ကိုလည္း မည္သည့္နည္းလမ္းႏွင့္မဆို တြန္းအားေပးသင့္သည္ဟု တြက္ဆတတ္ၾကသည္။
ယခုျမန္မာ့အေရးျဖစ္စဥ္မ်ားသည္ ထိုအေတြးအျမင္ႏွစ္ခု ထိပ္တိုက္ ဆံုေတြ႔ခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ နအဖသည္ စစ္အစိုးရျဖစ္သည့္အတိုင္း စစ္အျမင္ျဖင့္ပင္ ေတြးေခၚပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္စီးပြားေရးကိုလည္း တိုးတက္ေအာင္ စီမံခန္႔ခြဲႏိုင္ျခင္းမရွိ၊ ျပည္တြင္းျပည္ပအတိုက္အခံမ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ ဖိအားကို ရင္ဆိုင္ေနရခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံတကာအကူအညီကိုသာ ျခြင္းခ်က္မရွိလိုအပ္လာသည့္ မုန္တိုင္းအႏၱရာယ္ၾကီး က်ေရာက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္ရာ ထိုအေျခအေနကို နအဖက ၄င္းတို႔ ၏ ပါ၀ါကို ထိခိုက္လာႏိုင္ေတာ့မည့္ အျဖစ္အပ်က္တရပ္အျဖစ္ ၾကိဳတင္ေတြးဆ ထားၾကျပီး ျဖစ္ေနသည္။ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ ျပည္သူမ်ားအတြက္ အက်ိဳးရွိေသာ္လည္း ၄င္းတို႔အတြက္ အက်ိဳးမရွိႏိုင္ေၾကာင္းကို zero-sum gain perspective ျဖင့္ ၾကိဳတင္တြက္ခ်က္ၾကသည္။
ထိုိသို႔ေသာတြက္ခ်က္မွဳမ်ားကိုလည္း ျပည္ပႏိုင္ငံတခ်ိဳ႕၏ စကားလံုးအသံုးအႏွဳန္းမ်ား၊ ျပည္တြင္းျပည္ပ အတိုက္အခံအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ တခ်ိဳ႕ေသာ လုပ္ရပ္မ်ားက အတည္သြားျပဳေပးလိုက္သကဲ့သို႔ပင္ ျဖစ္သြားခဲ့သည္။ ေစတနာလြန္သည္လား၊ မီးေလာင္ရာေလပင့္လိုက္သည္လား၊ ပြဲလန္႔တုန္းဖ်ာခင္းလိုက္သည္လား ဆိုသည္ကေတာ့ သက္ဆိုင္သူမ်ားပင္ သိေပလိမ့္မည္။
မည္သို႔ဆိုေစ ယခုမုန္တိုင္းအႏၱရာယ္ဆိုးၾကီး က်ေရာက္ခဲ့သည္မွာ တပတ္တင္းတင္းျပည့္လာခဲ့ေလျပီ။ ထိေရာက္ေသာ အကူအညီမ်ားကို ျမန္မာလူထု ယခုအခ်ိန္အထိ မရရွိေသးပါ။ အႏၱရာယ္က်ေရာက္ျပီးကာလ ပထမ ေလးပတ္မွ ေျခာက္ပတ္အခ်ိန္သည္ ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားအားလံုး ထိေရာက္စြာ လုပ္ကိုင္ရမည့္ အေျခအေနျဖစ္သည္။ မတူညီေသာအျမင္မ်ားျဖင့္ ေျပာဆိုဆံုးျဖတ္ေနၾကရမည့္ အခ်ိန္ကာလ မဟုတ္ပါ။ စစ္အုပ္စုျပဳတ္က်ခ်ိန္အထိလည္း ေရာဂါပိုးမ်ားက မျပန္႔ပြားပဲ ထိုင္ေစာင့္ေပးေနမည္မဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံတကာ အစိုးရမ်ားမွလည္း conditionality ႏွင့္ political judgement ျပဳလုပ္ခ်မွတ္ေနရမည့္ အခ်ိန္ကာလမဟုတ္ပါ။ သံတမန္နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ေျဖရွင္းမွသာ ေျပလည္မည့္ကိစၥရပ္ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေပမယ့္ Coercive Diplomacy ကို သံုး၍ေတာ့ရႏိုင္လိမ့္မည္မထင္ပါ။
စစ္အုပ္စုမွလည္း အရူးမီး၀ိုင္း ျဖစ္ေနရန္ မလိုအပ္ပါ။ စစ္အုပ္စုအတြက္ အေျခအေနကို ရိုးရိုးသားသား၊ မွ်မွ်တတ၊ မွန္မွန္ကန္ကန္ကိုင္တြယ္ တတ္လွ်င္ အခြင့္အေရးပင္ ျဖစ္လာပါလိမ့္ဦးမည္။ ႏိုင္ငံေရးကစားရန္ ကိစၥတခုမဟုတ္ပါ။ လူသန္းေပါင္းမ်ားစြာ၏ အသက္မ်ား၊ ဘ၀မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေနပါသည္။ ႏိုင္ငံေရးကစားမည္ဆိုလွ်င္လည္း စနစ္တက်သာ လုပ္တတ္ခဲ့ၾကလွ်င္ တဘက္ဘက္ကေတာ့ ပြဲျပတ္ႏိုင္သည့္ အခြင့္အေရးမ်ားရိွခဲ့ပါသည္။ ႏွစ္ဘက္စလံုးမွ မယူတတ္ခဲ့ၾကပါ။အေရးၾကီးဆံုးကေတာ့ ဒုကၡေရာက္ေနေသာ ျပည္သူလူထုဆီသို႔ ေထာက္ပ႔ံေရးပစၥည္းမ်ား အျမန္ဆံုးလက္၀ယ္ေရာက္သြားေရးႏွင့္ မုန္တိုင္းေနာက္ဆက္တြဲဆိုးက်ိဳးမ်ားအား ခံစားရမွဳ ေလ်ာ့နည္းေရးသာ ျဖစ္သျဖင့္ လုပ္သင့္လုပ္ထိုက္သည္မ်ားကိုသာ အားလံုး၀ိုင္း၀န္း၍ လုပ္ေဆာင္ၾကသင့္ပါေၾကာင္း ေရးသားတိုက္တြန္းလိုက္ရေပသည္။