အတိတ္ကိုျပန္လည္တူးဆြျခင္း (၁)- အုပ္စုဖြဲ႕ျခင္း
တခါတေလ ငယ္ငယ္တုန္းက အေၾကာင္းအရာေလးေတြကို ျပန္လည္သတိရေနမိတတ္တယ္။ တိုက္ဆိုင္တဲ့အခါ သူ႕အလိုလို အေတြးထဲ ၀င္လာတတ္တာေလးေတြလဲ ရွိတာေပါ့။ အခုတေလာေတာ့ နာဂစ္မုန္တိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် စိတ္ေသာကေရာက္ရတာကတမ်ိဳး၊ စကားထိုင္ေျပာေနတာထက္စာရင္ လုပ္ႏိုင္တာေလးေတြ လုပ္မယ္ဆိုျပီး ကိုယ္တတ္ႏိုင္တာေလးေတြ လုပ္ေနျဖစ္တာကတမ်ိဳး၊ တကၠသိုလ္က တခုေသာဘြဲ႔အတြက္ သုေတသနလုပ္ေနရံုရတင္မကပဲ၊ ေနာက္ထပ္ professional fellowship စာေမးပြဲတခုကိုေျဖဖို႔ စာေမးပြဲေၾကးသြင္းျပီးသား ျဖစ္ေနတာမို႔ စာေမးပြဲအတြက္ပါျပင္ဆင္ေနရတာက တမ်ိဳး၊ အလုပ္ကတမ်ိဳး၊ သားငယ္ေလးကတမ်ိဳးနဲ႔ ရွဳပ္ယွက္ခတ္ေနစဥ္မွာ နာဂစ္မုန္တိုင္း၊ ႏိုင္ငံေရးမုန္တိုင္းေတြတင္မကပဲ ေနာက္ထပ္မုန္တိုင္းတမ်ိဳးျဖစ္တဲ့ `ငါနဲ႔မတူ။ ငါ့ရန္သူ` မုန္တိုင္းအေၾကာင္းေတြပါ ၾကားလိုက္ရတာမို႔ အေတာ္ပင္ စိတ္မေကာင္းျဖစ္သြားမိတယ္။ အဲဒီလိုစိတ္မေကာင္းျဖစ္ေနတုန္း ငယ္ငယ္တုန္းက အေၾကာင္းေလးတခုကို ျပန္သတိရသြားတာမို႔ အတိတ္ကို ျပန္လည္တူးဆြၾကည့္လိုက္မိပါရဲ့။ အျဖစ္အပ်က္ကေတာ့ ဒီလိုပါ------။
က်ြန္မတို႔ငယ္ငယ္တုန္းက တက္ခဲ့ရတဲ့ေက်ာင္းမွာ အတန္းတင္စာေမးပြဲျပီးရင္ အဆင့္ေတြစီျပီး အဆင့္ (၁)ကေန (၅၀)- (၆၀) ခန္႔ကို ေအခန္းပို႔တဲ့ အေလ့အထရွိခဲ့တယ္။ အဲ- ေလးတန္းႏွစ္ေရာက္ေတာ့ ဘာလို႔ရယ္မသိဘူး။ အဲဒီလို ထိပ္ဆံုး (၅၀)၊ (၆၀) ကို ေအခန္းပို႔တာမ်ိဳး မလုပ္ပဲ (၁)နဲ႔ (၂) ကို ေအခန္း၊ (၃)နဲ႔ (၄) ကို ဘီခန္း စသည္ျဖင့္ ပို႔တာေတြ လုပ္ေတာ့တယ္။ အဲဒီတုန္းက က်ြန္မက သံုးတန္းမွာ အဆင့္ (၃)သာရေလေတာ့ ဘီခန္းကို ေရာက္သြားပါေလေရာ။ အေမဆိုတာ ၀မ္းနည္းပက္လက္နဲ႔ ေက်ာင္းအပ္တဲ့ေန႔မွာ အတန္းပိုင္ဆရာမသစ္ျဖစ္လာမယ့္ ဆရာမေဒၚခင္ျငိမ္းက မနည္းရွင္းျပလိုက္လို႔သာ ေတာ္ေသး။ မဟုတ္ရင္ သူ႔သမီး အဆင့္ (၆၀) ေက်ာ္ရတယ္ဆိုျပီး အေတာ့္ကို ၀မ္းနည္းသြားရွာတာ။
ထားပါေတာ့။ အဲ-ဒီလိုနဲ႕ (၁) ကေန (၁၀)အတြင္းက စာျပိဳင္ဘက္ေတြကို အခန္းခြဲထည့္လိုက္ေတာ့ တေယာက္ခ်င္းျပိဳင္ေနတဲ့ပံုစံကေန ေျပာင္းလဲသြားပါေလေရာ။ ေအခန္း၊ ဘီခန္း၊ စီခန္း၊ ဒီခန္း စသည္ျဖင့္ အုပ္စုေတြ ျဖစ္လာေတာ့တာပါ။ ကိုယ့္အခန္းထဲမွာ ဘယ္လိုေျဖေျဖ ဒီအဆင့္ေတြပဲ ရမွာ ေသခ်ာေနၾကေတာ့ အဆင့္ကို မျပိဳင္ၾကေတာ့ဘူး။ အမွတ္ကို ျပိဳင္ၾကတာ။ အသည္းအသန္ပါပဲ။ ဆရာမေတြကလဲ ေအအုပ္စုကဆို သခ်ၤာမွာ ဘယ္လိုေတာ္တာ၊ ဘီအုပ္စုကဆို သမိုင္းမွာ ဘယ္လိုစတာေတြေျပာျပီး လိုက္ဖြေပးပါေလေရာ။ အျပိဳင္အဆိုင္စိတ္ကို အေတာ္အားေပးၾကတာ။ တခုေကာင္းတာကေတာ့ စာသိပ္မလုပ္တဲ့လူေတြလဲ ကိုယ့္အုပ္စုနဲ႔ကိုယ္အားေပးၾက၊ ေျမွာက္ေပးၾကနဲ႔ လုပ္ရင္း အတန္းေတြထဲမွာ အရင္ႏွစ္ေတြတုန္းကလို စာေတာ္သူ၊ စာညံ့သူ ခြဲျခားမွဳေတြ သိပ္မရွိၾကေတာ့ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ့္အုပ္စုမွ ကိုယ့္အုပ္စုျဖစ္ေနၾကတာက ၾကာလာေတာ့ အစြဲေတြျဖစ္ျပီး အစြန္းေရာက္ကုန္တာေပါ့။ အုပ္စုထဲမွာ စာေတာ္တဲ့လူေတြကလဲ ၀ိုင္းျပီး ေျမွာက္တာခံေနရေတာ့ ကိုယ့္ဘာသာ ေသြးနာထင္ေတြေရာက္ကုန္ၾကျပန္ေရာ။ အမယ္ေလး။ ကစားရင္ေတာင္ ေအခန္းကသပ္သပ္၊ ဘီခန္းက သပ္သပ္ေတြ ျဖစ္လာၾကတာ။ တကယ့္ကို သူတလူငါတမင္းျဖစ္ေနၾကတာ။ ျပိဳင္လိုက္ရတာလဲဖတ္ဖတ္ေမာ။ က်က္လိုက္ရတဲ့စာ၊ တြက္လိုက္ရတဲ့သခ်ၤာ။ မလုပ္လို႔လဲမရ။ ဟုိအရင္ႏွစ္ေတြကလို ကိုယ္တေယာက္တည္း အဆင့္ရဖို႔မဟုတ္ေတာ့ဘူးေလ။ ဒါက အုပ္စုခ်င္းျပိဳင္ပြဲမဟုတ္လား။ ျပန္ေတြးၾကည့္မိရင္ ရယ္စရာအေကာင္းသား။ အဲဒီတုန္းကေတာ့ ရယ္စရာမေကာင္းဘူး။ အုပ္စုဗိုလ္ျဖစ္ေနေတာ့ တျခားအုပ္စုက သူငယ္ခ်င္းေတြေတြ႔ရင္ ရီျပခ်င္တာေတာင္ မရီျပရဲဘူး။ မႏွဳတ္ဆက္ရဲဘူး။ ကိုယ့္လူေတြက အထင္လြဲမွာ စိုးလို႔။
ၾကာလာေတာ့ ဆရာမေတြလဲ ၾကားကေနအေနရခက္ကုန္ၾကတယ္။ နံနက္ေက်ာင္းလာတာကို ထိုင္ေစာင့္ျပီး အုပ္စုခ်င္းအျပိဳင္အဆိုင္ ျခင္းေတာင္းသြားေျပးဆြဲၾကတာ။ အုပ္စုတခုခုကို ျခင္းေတာင္းေလးေပးလိုက္လို႔ကေတာ့ ေနရင္းထိုင္ရင္း အဲဒီဆရာမ စိတ္ေကာက္ခံရေရာ။ ဘက္လိုက္တယ္လို႔ အစြပ္စြဲခံရေရာ။ တေခါက္တုန္းကဆို ေအအုပ္စုနဲ႔ ဆရာမ ေဒၚခင္ျငိမ္း ေန႔လည္စာ အတူသြားစားတာကို ဆႏၵျပတဲ့အေနနဲ႔ က်ြန္မတို႔ ဘီအုပ္စုေတြ တခုခုလုပ္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ၾကေပါေလေရာ။ တကယ္ဆို သူကဘီအခန္းအတန္းပိုင္မို႔ ဘီခန္းေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္လိုတယ္ဆိုျပီးေတာ့ေပါ့။ ေအခန္းက်ေတာ့ သူက ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ ဆရာမေလ။ ဒီလိုနဲ႔ က်ြန္မနဲ႔ သူငယ္ခ်င္းတေယာက္က ဆရာမ၀င္လာရင္ တတန္းလံုးမတ္တပ္ရပ္ႏွဳတ္ဆက္ခ်ိန္မွာ မရပ္ပဲ ေပျပီးထိုင္ေနမို႔ အုပ္စုရဲ့သေဘာတူညီခ်က္ရတယ္။ သူမ်ားေျမွာက္ေပးတာကို က်ြန္မတို႔ကလဲ တကယ္ကို လိုက္လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ ေနာက္ပိုင္းနားလည္တတ္တဲ့အခ်ိန္ေရာက္လာေတာ့မွ ဆရာမကို ျပန္ ကန္ေတာ့ ေတာင္းပန္ခဲ့ရတယ္။ ေၾသာ္- ဆရာမသေဘာထားၾကီးေပလို႔။ စိတ္တိုတတ္တဲ့ဆရာမမ်ိဳးသာဆိုရင္ `ငါ့ကို ေက်ာင္းသားေတြေရွ႕ မခန္႔ေလးစားလုပ္ရလား` ဆိုျပီး ထရိုက္ရင္ ေနရင္းထိုင္ရင္း နာဦးမွာ။
ဒီလိုနဲ႔ တေန႕က်ေတာ့ အဂၤလိပ္စာ အမွတ္ထြက္ပါေလေရာ။ ေအခန္းက တေယာက္က အဂၤလိပ္စာမွာ ပိုေတာ္တယ္ေလ။ ဒါကို က်ြန္မတို႔ အခ်င္းခ်င္းကေတာ့ သိတာေပါ့။ ေျမြေျမြခ်င္း ေျချမင္တယ္ေလ။ ဒါေပမယ့္ ဘီအုပ္စုထဲက တေယာက္က ေအအုပ္စု အမွတ္ပိုမ်ားသြားတာ မေက်နပ္ဘူး။ အဲဒါဆရာမမ်က္ႏွာလိုက္ျပီး အမွတ္ပိုေပးတာပဲျဖစ္ရမယ္၊ ဆရာမကို သီတင္းက်ြတ္သြားကန္ေတာ့ထားတာပဲျဖစ္ရမယ္နဲ႔ မေက်မနပ္ဆိုပါေလေရာ။ သူ႔အဆိုကို အားလံုးကလဲ သံေယာင္ေတြလိုက္ၾကတယ္။ မဆီမဆိုင္ ဆရာမကိုေျပာေနၾကတာ က်ြန္မဘယ္ခံႏိုင္မလဲ။ အဲဒီေတာ့ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ က်ြန္မတို႔က သူ႕ေလာက္မေတာ္တာျဖစ္ေၾကာင္း၊ အတန္းတင္စာေမးပြဲတြင္ ယွဥ္ႏိုင္ေအာင္ ပိုမိုၾကိဳးစားရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာျပျဖစ္တယ္။
အဲဒီေတာ့ က်ြန္မကို တေယာက္က ေဒါသတၾကီးထေျပာတယ္။
`ခင္မမမ်ိဳး။ နင္ဘယ္အုပ္စုဘက္မွာ ပါေနတာလဲ။ ဟုိလိုလို၊ ဒီလိုလိုမလုပ္နဲ႔။ ဘာလို႔ ေအအုပ္စု ေတာ္တဲ့အေၾကာင္းကို ေျပာရတာလဲ။ ငါတို႔ညံ့တာကိုလဲ ဘာလို႔ေျပာေနတာလဲ။ နင့္ကို မေခၚေတာ့ဘူး။ တျခားလူေတြကိုလဲ နင့္နဲ႔မေပါင္းဖို႔ လိုက္ေျပာမယ္` ဆိုပဲ။
ကဲ-ဘယ္လိုလုပ္ရပါ့။
အဲဒီတုန္းကေတာ့ ကေလးပီပီ ျပန္ေျပာမိတယ္။
`ငါ့အဖိုးကေျပာဖူးတယ္။ ရန္သူေပမယ့္လဲ ခ်ီးက်ဴးစရာရွိရင္ ခ်ီးက်ဴးရမွာပဲတဲ့။ သူေတာ္လို႔ေတာ္တယ္ေျပာတာဘာျဖစ္လဲ။ သူ႔လိုေတာ္ခ်င္ရင္ေတာ္ေအာင္ၾကိဳးစားၾကေပါ့။ ငါ့ကို မေခၚတာနဲ႔ပဲ နင္တို႔က ဟိုကအုပ္စုကို ႏိုင္သြားမွာမွ မဟုတ္တာ` ဆိုျပီးေတာ့ေပါ့။
အခုေတာ့တိုက္ဆိုင္ေနတာနဲ႔ ဒီကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ေသခ်ာျပန္ေတြးမိလာတယ္။ တကယ္ေတာ့ လူတိုင္းမွာ ရပ္တည္ခ်က္ဆိုတာရွိၾကစျမဲ။ ကိုယ္ပိုင္ရပ္တည္ခ်က္၊ ကိုယ္ပိုင္အေတြးအေခၚေတြနဲ႔ အားလံုးဟာ ကိုယ္ေလွ်ာက္တဲ့လမ္းကို ကိုယ္ေဖာ္ေဆာင္ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရပ္တည္ခ်က္တူေနတိုင္း အျမင္ေတြပါတူမယ္လို႔ မဆိုႏိုင္ျပန္ဘူး။ အမွဳတခုဆိုပါစို႔။ တရားသူၾကီးေနရာကၾကည့္တဲ့အျမင္၊ တရားလိုေရွ႕ေနကၾကည့္တဲ့အျမင္၊ တရားခံေရွ႕ေနက ၾကည့္တဲ့အျမင္၊ ရံုးမွာ လာနားေထာင္သူေတြရဲ႕အျမင္ဆိုျပီး အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိစျမဲပဲ။ တရားလိုေရွ႕ေနတေယာက္အေနနဲ႔ တရားခံေရွ႕ေနစဥ္းစားႏိုင္မယ့္ အခ်က္ေတြကို စဥ္းစားလိုက္မိတာနဲ႔ပ၊ဲ တဘက္ကေတာ္တာကို ခ်ီးမြမ္းေျပာဆိုလိုက္တာနဲ႕ပဲ ဒီေရွ႕ေနေတာ့ ဘက္ေျပာင္းသြားျပီလို႔ ေျပာလို႕မရပါဘူး။ မဟာဗ်ဴဟာ ေလ့လာေရးမွာ အဓိကအက်ဆံုးက ကိုယ့္အားသာခ်က္၊ တဘက္လူအားသာခ်က္၊ ကိုယ့္အားနည္းခ်က္၊ တဘက္လူအားနည္းခ်က္ ေတြကို ခ်ိန္ထိုးေလ့လာျပီး၊ အခြင့္အေရးေတြ၊ အေႏွာင့္အယွက္ေတြကို ဘက္ႏွစ္ဘက္စလံုးကေနခ်ိန္ဆသံုးသပ္မွဳလို႔ အဆိုရွိတယ္မဟုတ္ပါလား။ (strength-weakness- opportunity- threat analysis) လို႕ ေျပာၾကတယ္။ ဒီလိုသံုးသပ္မွဳလုပ္ႏိုင္ဖို႔ ကိုယ့္ရပ္တည္မွဳဘက္ကေနမဟုတ္ပဲ ရန္သူ႔ဘက္ကအျမင္ေတြကိုလဲ ထည့္သြင္းစဥ္းစား ေျပာဆိုရတာေတြ ရွိတတ္တာေပါ့။ ဒါကို ရပ္တည္ခ်က္ေျပာင္းသြားျပီ စြပ္စြဲလို႔မရဘူး။ ရန္သူ႕အားသာခ်က္ေတြ ေဖာ္ထုတ္ေထာက္ျပတာကိုလည္း ဘက္ေျပာင္းျပီး ဘက္လိုက္ေျပာဆိုေနတယ္လို႕ မထင္ျမင္ရဘူး။ ကိုယ့္မဟာဗ်ဴဟာမွာ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမွာျဖစ္တယ္။
ဒီလိုပဲ။ ေဘးကေနထိုင္ၾကည့္ေနတဲ့ ပရိသတ္ဆိုတာကလဲ အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိမွာပဲေလ။ တရားလိုနဲ႔ပတ္သက္သူေတြရွိသလို၊ တရားခံနဲ႔ပတ္သက္သူေတြလဲရွိမယ္။ ဘယ္သူနဲ႔မွ မပတ္သက္သူေတြလဲရွိမယ္။ ဒါကို ေရွ႕ေနႏွစ္ေယာက္က ပရိသတ္ေတြကိုသြားျပီး ကေလာ္တုတ္ဆဲတယ္လို႔မ်ား ဘယ္တုန္းက ၾကားဖူးခဲ့လို႔လဲ။ ကိုယ္ေျပာတာလက္မခံတာနဲ႔ပဲ ၾကံရာပါဆိုျပီး တရားခံလိုက္ဆြဲထည့္တယ္လို႔လည္း ဘယ္တရားခြင္မွာ ၾကားဖူးၾကလို႔လဲ။
တကယ္ေတာ့ ေလာကမွာ ေနရာတိုင္းအျဖဴခ်ည္း၊ အမည္းခ်ည္းဆိုတာ ရွိတာမဟုတ္ဘူး။ အ၀ါေရာင္လဲရွိမယ္။ အနီေရာင္လဲရွိမယ္။ အနီေရာင္ျမင္ရတာကို အျဖဴေရာင္အုပ္စုလူက အျဖဴေရာင္ပဲျမင္တယ္ေျပာရမယ္၊ အမည္းေရာင္အုပ္စုလူက အမည္းေရာင္ပဲ ျမင္တယ္ေျပာရမယ္လို႔ အုပ္စုဖြဲ႕သတ္မွတ္တာမ်ိဳးေတြက သဘာ၀သိပ္မက်လွဘူး။ လူ႔အေတြးအေခၚ၊ အျမင္ေတြကို ေစာ္ကားရာလဲက်တယ္။
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ လူသားတေယာက္အေနနဲ႔ အမွန္တရားဆိုတာကို ေလးစားရမယ္။ တန္ဖိုးထားရမယ္။ အုပ္စုတခုတြင္းမွာ ရပ္တည္သူပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ပရိတ္သတ္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္သူမဆို ကိုယ္ျမင္တဲ့အျမင္ကို ေဖာ္ထုတ္ရဲရမယ္။ ဒါကိုလဲ ေလးေလးစားစား အသိအမွတ္ျပဳၾကရမယ္။ အလုပ္ပိုင္းမွာကေတာ့ `အျမင္တူတာမွာ တြဲလုပ္၊ မတူတာမွာ ခြဲလုပ္` တတ္ရမွာေပါ့။ ရပ္တည္ခ်က္နဲ႔ ဆိုင္သြားတာကိုး။ ဒီလိုမဟုတ္ပဲ `ငါနဲ႔မတူငါ့ရန္သူ``ငါျဖဴရင္နင္လိုက္ျဖဴရမယ္။ မျဖဴဘူးဆိုရင္ နင့္ကို အမည္းလို႔သတ္မွတ္မယ္` ဆိုတဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြနဲ႔ ဆိုရင္ေတာ့ အက်ိဳးယုတ္တာပဲ အျမတ္ထြက္လာႏိုင္မယ္လို႔ ေတြးမိပါရဲ့။
အတိတ္က အုပ္စုဖြဲ႕ျခင္းနဲ႔ ပတ္သက္တာေလးကို သြားသတိရမိရာက ေပၚလာတဲ့အေတြးစေလးေတြပါ။ အေသးစိတ္ ဆက္ေတြးခ်င္ေသးေပမယ့္၊ ဥပမာေလးေတြပါ ထည့္ခ်င္ေပမယ့္၊ ေရခဏသြားေသာက္မိတုန္းမွာ စားပြဲေပၚက FIA (UK) စာအုပ္ေတြက ျမင္ကြင္းထဲ၀င္လာၾကျပန္ေတာ့ `စာေမးပြဲ`ဆိုတာကို ေျပးသတိရမိ။ အေတြးေတြကလဲ ဘယ္ေရာက္ကုန္မွန္းမသိ။ ေၾသာ္-ဘ၀---ဘ၀။
ခင္မမမ်ိဳး