စြန္႕ဦးတီထြင္လုပ္ငန္းရွင္အမ်ိဳးအစားမ်ားႏွင့္ႏိုင္ငံတကာေစ်းကြက္
စီးပြားေရးပညာရွင္ Andersson ဆိုသူက စြန္႕ဦးတီထြင္ လုပ္ငန္းရွင္ အမ်ိဳးအစား သံုးမ်ိဳးကို ခြဲျခားေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာေစ်းကြက္ကို ၀င္ေရာက္တဲ့ entry modes ေတြနဲ႕ ၀င္ေရာက္တဲ့ ေစ်းကြက္မ်ားဟာ လုပ္ငန္းရွင္အမ်ိဳးအစားေပၚ မူတည္ျပီး ကြဲျပားမွဳရွိပါတယ္။ သူခြဲျခားေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ စြန္႕ဦးတီထြင္ လူပ္ငန္းရွင္ သံုးမ်ိဳးကေတာ့ technical entrepreneurs, marketing entrepreneurs နဲ႕ structure entrepreneurs တို႕ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအမ်ိဳးအစားသံုးမ်ိဳးနဲ႕သူတို႕ရဲ႕ႏိုင္ငံတကာေစ်းကြက္ ခ်ဥ္းကပ္ပံုေတြကို အေသးစိတ္ေလ့လာၾကည့္ၾကရေအာင္။
(၁) Technical Entrepreneurs
သူတို႕ေတြဟာ ကုန္ပစၥည္းအသစ္ထုတ္လုပ္ျခင္း၊ ထုတ္လုပ္မွဳနည္းပညာသစ္ေဖာ္ထုတ္ျခင္း စတဲ့ နည္းပညာပိုင္းေတြမွာ အဓိက စိတ္၀င္စားသူမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာေစ်းကြက္ကို ၀င္ေရာက္တဲ့အခါ ကုန္က်မွဳအနည္းဆံုး ၀င္ေရာက္မွဳလမ္းေၾကာင္းမ်ားျဖစ္တဲ့ exporting, licensing စတာေတြနဲ႕ ၀င္ေရာက္ေလ့ရွိပါတယ္။
သူတို႕နဲ႕ potential market ေတြနဲ႕ ခ်ိတ္ဆက္မိႏိုင္ဖို႕အတြက္ international network ေကာင္းေကာင္းလိုအပ္ပါတယ္။ ဘယ္လိုေစ်းကြက္ထဲကို ၀င္ေရာက္မယ္ဆိုတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အတြက္ကေတာ့ ကုန္ပစၥည္းအမ်ိဳးအစားနဲ႕ inquiry လုပ္တဲ့ တိုင္းျပည္ေတြအေပၚမွာ မူတည္ပါတယ္။ သူတို႕အတြက္ကြန္ယက္ဟာ အေရးၾကီးဆံုးျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီအမ်ိဳးအစားကို networkers အျဖစ္ေခၚဆိုသတ္မွတ္ၾကပါတယ္။
(၂) Marketing entrepreneurs
သူတို႕ေတြဟာ market- oriented လုပ္ငန္းရွင္ေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံတကာေစ်းကြက္ကို လ်င္ျမန္စြာ ထိုးေဖာက္ႏိုင္ေရးကို ဦးစားေပးၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လဲ သူတို႕ဟာ ႏိုင္ငံတကာေစ်းကြက္ကို ၀င္ေရာက္တဲ့အခါမွာ စြန္႕စားမွဳအျမင့္ဆံုးနဲ႕ ကုန္က်မွဳအမ်ားဆံုးျဖစ္တဲ့ wholly owned subsidies နည္းမ်ိဳးနဲ႕ ၀င္ေရာက္ေလ့ရွိပါတယ္။ Greenfield လို႕ေခၚတဲ့ ကိုယ္ပိုင္စက္ရံုကို ႏိုင္ငံျခားေစ်းကြက္မွာ တည္ေထာင္လုပ္ကိုင္ျခင္းကို ႏွစ္သက္ၾကသူမ်ားပါ။
၀င္ေရာက္တဲ့ေစ်းကြက္ကို ေရြးခ်ယ္တဲ့အခါမွာေတာ့ emerging market ေတြကို ေရြးခ်ယ္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အေရးၾကီးတာကေတာ့ personal networks မ်ားရဲ႕ အခန္းက႑ပါပဲ။ အလားအလာရွိတဲ့ ျပည္ပေစ်းကြက္မ်ားနဲ႕ ေစ်းကြက္စြန္႕ဦးတီထြင္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားကို စနစ္တက်ခ်ိတ္ဆက္ေပးႏိုင္မယ့္ personal networks မ်ားလိုအပ္ပါတယ္။
(၃) Structure entrepreneurs
သူတို႕ေတြကေတာ့ mature industries ေတြမွာ လုပ္ငန္းမ်ား၊ ကုမၸဏီမ်ားကို restructure လုပ္သူမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ marketing entrepreneurs မ်ားလိုပဲ wholly owned subsidies ကိုပဲ entry mode အေနနဲ႕ ေရြးခ်ယ္ၾကပါတယ္။ ကြာျခားတာကေတာ့ သူတို႕ေတြက Greenfield အေနနဲ႕မဟုတ္ပဲ merger ေတြ၊ acquisition ပံုစံေတြနဲ႕ ျဖစ္ပါတယ္။
သူတို႕ေတြ ေစ်းကြက္ထဲ၀င္ေရာက္ႏိုင္ဖို႕အတြက္ networks မ်ားကေတာ့ သိပ္အေရးမၾကီးလွပါဘူး။ ဆြဲအားေကာင္းတဲ့ merger, acquisition အလားအလာရွိတဲ့ ေစ်းကြက္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ဖို႕ပဲ လိုအပ္လွပါတယ္။
Entrepreneurship ဆိုင္ရာ သုေတသနျပဳခ်က္မ်ားအရကေတာ့ ဒီအမ်ိဳးအစားသံုးမ်ိဳးဟာ သီးျခားအျမဲရွိေနတာမဟုတ္ပဲ တခါတေလမွာ စြန္႕ဦးတီထြင္လုပ္ငန္းတခုဟာ technical entrepreneur တေယာက္ျဖစ္သလို market entrepreneur လဲျဖစ္ေနေၾကာင္းေတြ႕ရွိရပါတယ္။ Thi Thanh Thuy Le နဲ႕ Theerata Thornjaroensri တို႕ TOA Group အေပၚေလ့လာေတြ႕ရွိခဲ့တဲ့ အခ်က္မ်ားအရ technical entrepreneur ဟာ ပထမပိုင္းမွာ ကုန္ပစၥည္းထုတ္လုပ္မွဳေပၚမွာ ေဇာင္းေပးေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ကုန္ပစၥည္းကိုသာမက ေစ်းကြက္ခ်ဲ႕ထြင္ေရးကိုပါ ဦးစားေပးလာေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါတယ္။
ခင္မမမ်ိဳး (၁၂၊ ၈၊ ၂၀၀၈)
ရည္ညြန္း။ ။
Le, T. & Thornjaroensri, T. (2008) Internationalization process from entrepreneurial perspectives : A Case Study of TOA Group, Online Publications, Mälardalen University
Andersson, S. (2000) “The Internationalization of the Firm from Entrepreneurial Perspectives”, Studies of Management and Organizations, 30 (1), pp. 63-92