ဘေလာ့ လိပ္စာသစ္သို႕ ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္း

(၂၀၀၇) ခုႏွစ္မွစ၍ ဘေလာ့စာမ်က္ႏွာအား ဖြင့္လွစ္ခဲ့ရာ ဖတ္ရွဳအားေပးၾကေသာ စာဖတ္ပရိသတ္အေပါင္းအား အထူးပင္ ေက်းဇူးတင္ရွိပါသည္။

ယခုအခါတြင္ ဘေလာ့ကို ဖြင့္ရန္ အခ်ိန္ၾကာျမင့္မွဳမ်ား ရွိေနေၾကာင္း၊ စာဖတ္သူအခ်ိဳ႕မွ အေၾကာင္းၾကားလာပါသျဖင့္ www.khinmamamyo.info တြင္ စာမ်က္ႏွာသစ္ကို ဖြင့္လွစ္ထားပါသည္။

စာမ်က္ႏွာသစ္တြင္ အခ်ိဳ႕ေသာ စစ္ေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးဆိုင္ရာ ေဆာင္ပါးမ်ားႏွင့္ ရသစာစုမ်ား (ႏွစ္ရာေက်ာ္ခန္႕)ကိုလည္း က႑မ်ားခြဲ၍ ျပန္လည္ေဖာ္ျပထားပါသည္။


ယခုဘေလာ့စာမ်က္ႏွာကို ဆက္လက္ထားရွိထားမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ယေန႕မွစ၍ ပို႕စ္အသစ္မ်ား ထပ္မံ တင္ေတာ့မည္ မဟုတ္ပါေၾကာင္းႏွင့္ ပို႕စ္အသစ္မ်ားကို စာမ်က္ႏွာသစ္တြင္သာ တင္ေတာ့မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေလးစားစြာ အသိေပး အေၾကာင္းၾကားပါသည္။


စာမ်က္ႏွာသစ္သို႕ အလည္လာေရာက္ပါရန္ကိုလဲ လွိဳက္လွဲစြာ ဖိတ္ေခၚအပ္ပါသည္။


ေလးစားစြာျဖင့္



ခင္မမမ်ိဳး (၁၇၊ ၁၀၊ ၂၀၁၁)

www.khinmamamyo.info

စိန္လူသား (၀တၳဳတို)

Sunday, September 18, 2011

Diamond (Short Story)

အျပည့္အစံုဖတ္ခ်င္ရင္..>>>

အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္းမွ လွ်ိဳ႕၀ွက္စစ္ပြဲ (အပိုင္း-၁)

Friday, September 9, 2011

အပိုင္း (၁)
သမိုင္းေနာက္ခံ နိဒါန္း

ယူေကႏိုင္ငံမွာ အဂၤလန္ (England)၊ စေကာ့တလန္ (Scotland)၊ အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္း (Northern Ireland) နဲ႕ ေ၀လနယ္လို႕ လူသိမ်ားတဲ့ (Wales) ဆိုျပီး နယ္ေျမေဒသ ေလးခုရွိပါတယ္။ ဒီေဒသ ေလးခုအနက္ အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္းမွာ (၁၉၆၉) ခုႏွစ္ကေန (၁၉၉၇) ခုႏွစ္အထိ လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡေတြ ျဖစ္ပြားခဲ့ပါတယ္။ ဒီလက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡေတြဟာ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ပဋိပကၡ ေဟာင္းမ်ား (Centuries-old Conflicts) ေတြကေန ျမစ္ဖ်ားခံလာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။



(၁၇)ရာစုမွာ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးေတြက အိုင္ယာလန္ကို ကိုလိုနီလက္ေအာက္ခံ နယ္ေျမအျဖစ္ သြတ္သြင္း ခဲ့ပါတယ္။ ေျမာက္ပိုင္းေဒသမွာ ရွိတဲ့ နယ္ေျမအမ်ားအျပားမွာ ပရိုတက္စတင့္ဘာသာကို ကုိးကြယ္တဲ့ စေကာ့တစ္ခ်္လူမ်ိဳးေတြနဲ႕ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးေတြက အေျခခ်ေနထိုင္လာၾကပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ ဆယ့္ရွစ္ရာစု ကာလေရာက္ေတာ့ အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္းနဲ႕ ေတာင္ပိုင္းေဒသေတြအၾကားမွာ စီးပြားေရးအရ ကြဲျပား ျခားနားမွဳေတြ ရွိလာပါတယ္။ ေျမာက္ပိုင္းမွာ စက္ရံု၊ အလုပ္ရံုေတြ ေပၚေပါက္လာျပီး လူေနမွဳ အဆင့္ အတန္းေတြလဲ ျမင့္မားလာေပမယ့္ ေတာင္ပိုင္းမွာက်ေတာ့ ေျမယာပိုင္ဆိုင္မွဳ အခြင့္အေရးေတြကို ပရိုတက္စတင့္ဘာသာ၀င္ေတြ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတာေၾကာင့္ ကက္သလစ္ဘာသာ၀င္ေတြရဲ႕ လူေနမွဳဘ၀ အဆင့္အတန္းေတြ တစထက္တစ နိမ့္ပါးလာခဲ့ပါတယ္။

လူေနမွဳအဆင့္အတန္းေတြ ကြဲျပားမွဳ ရွိေပမယ့္ ႏိုင္ငံေရးအရ ကြဲျပားျခားနားမွဳကေတာ့ ႏွစ္ဆယ္ရာစု ကာလမွာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး (Home Rule) နဲ႕အတူ ေပၚထြက္လာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အိုင္ယာလန္ မွာ ေနထိုင္တဲ့ ကက္သလစ္ဘာသာ၀င္ေတြက လံုး၀လြတ္လပ္ေရး ရရွိႏိုင္ေရးကို ဆႏၵရွိ ခဲ့ၾကေပမယ့္ လူနည္းစု ပရိုတက္စတင့္ ဘာသာ၀င္ေတြကေတာ့ လူမ်ားစု ကက္သလစ္ ဘာသာ၀င္ေတြ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ ႏိုင္ငံမွာ ေနရမွာကို စိုးရိမ္ေၾကာက္ရြံ႕ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလို ႏိုင္ငံေရးအရ ကြဲျပားျခားနားမွဳေတြကို ေျဖရွင္းေပးတဲ့အေနနဲ႕ ျဗိတိန္အစိုးရက (၁၉၂၀) ခုႏွစ္မွာ Government of Ireland Act ကို ျပဌာန္းခဲ့ပါတယ္။

ဒီအက္ဥပေဒအရ အိုင္ယာလန္ကို ႏွစ္ပိုင္းခြဲျခား ထားတာေၾကာင့္ ေတာင္ပိုင္းေဒသက ကက္သလစ္ ေတြက ကန္႕ကြက္ခဲ့ၾကေပမယ့္ ေျမာက္ပိုင္းမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ ပရိုတက္စတင့္ေတြက ၾကိဳဆိုလက္ခံ ခဲ့ၾကပါတယ္။ (၁၉၂၁) ခုႏွစ္မွာေတာ့ ေတာင္ပိုင္းက (၂၃) နယ္နဲ႕ ေျမာက္ပိုင္းက (၃) နယ္ကို Irish Free State အျဖစ္ သတ္မွတ္ျပီး၊ ေျမာက္ပိုင္းက (၆) နယ္ကိုေတာ့ ျဗိတိသွ်လက္ေအာက္ခံ အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္း (Northern Ireland) အျဖစ္ သတ္မွတ္တဲ့ သေဘာတူညီခ်က္စာခ်ဳပ္ကို ျဗိတိသွ်ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားနဲ႕ အိုင္းရစ္ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ အၾကား သေဘာတူခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ (၁၉၄၉) ခုႏွစ္ေရာက္ေတာ့ Irish Free State က The Republic of Ireland အေနနဲ႕ လြတ္လပ္ေသာ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ႏိုင္ငံ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။

အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ပရိုတက္စတင့္ဘာသာ၀င္ေတြက လူဦးေရရဲ႕ ေျခာက္ဆယ္ရာခိုင္ႏွဳန္း ေက်ာ္ရွိျပီး၊ လူမ်ားစုျဖစ္တဲ့အတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားကို ခ်ဳပ္ကိုင္ဖို႕ ၾကိဳးပမ္းလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ယူေကႏိုင္ငံတြင္းက နယ္ေျမေဒသတခုအေနနဲ႕ ျဗိတိသွ်စစ္တပ္ရဲ႕ ပံ့ပိုးကူညီမွဳကို ရရွိႏိုင္ေပမယ့္ ကိုယ္ပိုင္စစ္၀န္ထမ္းတပ္ေတြကိုပါ လွ်ိဳ႕၀ွက္ဖြဲ႕စည္းလာၾကပါတယ္။ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းေတြ မွာလဲ ကက္သလစ္ဘာသာ၀င္ေတြကို ခြဲျခားမွဳေတြ ျပဳလုပ္လာၾကပါတယ္။ လန္ဒန္မွာအေျခစိုက္တဲ့ ျဗိတိသွ်ပါလီမန္နဲ႕ အစိုးရအဆက္ဆက္ကေတာ့ အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္းမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အေၾကာင္း အရာေတြဟာ အာဏာခြဲေ၀ေပးထားတဲ့ နယ္ေျမေဒသတခုရဲ႕ အတြင္းေရးလို႕ သေဘာထားျပီး ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မွဳေတြ မျပဳလုပ္ခဲ့ၾကပါဘူး။

ဒီလိုနဲ႕ (၁၉၆၇) ခုႏွစ္ေရာက္ေတာ့ ကက္သလစ္ဘာသာ၀င္ ပညာတတ္လူလတ္တန္းစားေတြရဲ႕ အင္အားၾကီးထြားလာျပီး ခြဲျခားဆက္ဆံမွဳေတြကို ဆန္႕က်င္တဲ့ အၾကမ္းမဖက္ လူထုလွဳပ္ရွားမွဳေတြ စတင္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို ျငိမ္းခ်မ္းစြာ ျပဳလုပ္တဲ့ ဆႏၵျပပြဲေတြကို ပရိုတက္စတင့္ဘာသာ၀င္ အာဏာပိုင္ ေတြက လက္နက္ကိုင္အင္အားသံုးျပီး တုန္႕ျပန္ေျဖရွင္းခဲ့ၾကပါတယ္။ (၁၉၆၉) ခုႏွစ္မွာ Belfast နဲ႕ Londonderry ျမိဳ႕ေတြမွာရွိတဲ့ ကက္သလစ္ဘာသာ၀င္မ်ား ေနထိုင္ရာေဒသေတြမွာ အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ လက္နက္ကိုင္အင္အားသံုးတိုက္ခိုက္မွဳေတြ ေပၚထြက္လာခဲ့ပါတယ္။

ဒီျဖစ္ရပ္ေတြကို တီဗြီသတင္းမွာ ေဖာ္ျပလာၾကတာေၾကာင့္ အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕အင္အားသံုးမွဳေတြကို လူအမ်ား သိျမင္လာၾကျပီး၊ အဓိကရုဏ္းေတြ ျဖစ္ပြားလာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ (၁၉၆၉) ခုႏွစ္မွာ ျဗိတိသွ်စစ္တပ္က အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္းအေရးကို ၀င္ေရာက္ေျဖရွင္းလာရပါတယ္။ ပါလီမန္ကို ဖ်က္သိမ္းျပီး၊ ပါ၀ါရွယ္ယာ အစိုးရသစ္ထြက္ေပၚလာဖို႕ ၾကိဳးပမ္းခဲ့ၾကေပမယ့္ အိုင္းရစ္အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ (Irish Nationalism) ကို လက္ခံယံုၾကည္ၾကသူမ်ားနဲ႕ Protestant loyalists ေတြအၾကားမွာ ပဋိပကၡေတြ ျပင္းထန္လာခဲ့ပါတယ္။

ပထမအုပ္စုကို အိုင္အာေအအဖြဲ႕လို႕ လူသိမ်ားတဲ့ Provisional Irish Republic Army က ကိုယ္စားျပဳျပီး၊ ဒုတိယအုပ္စုကိုေတာ့ Ulster Defence Force (UDF) က ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ ႏွစ္ေပါင္း (၂၈) ႏွစ္ၾကာတဲ့အထိ ဒီအုပ္စုေတြအၾကားမွာ အခ်င္းခ်င္းတိုက္ခိုက္မွဳေတြ တင္မကပဲ ျဗိတိသွ်စစ္တပ္နဲ႕ အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္း ရဲတပ္ဖြဲ႕၀င္ေတြကိုပါ တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အိုင္အာေအအဖြဲ႕၀င္ေတြဟာ အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္း မဟုတ္တဲ့ အျခားေဒသေတြမွာပါ ဗံုးခြဲတိုက္ခိုက္ မွဳေတြ ျပဳလုပ္လာၾကပါတယ္။

(၁၉၉၅-၉၆) ကာလေတြမွာေတာ့ ကြန္ဆားေဗးတစ္အစိုးရက အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္းမွာ ျဖစ္ပြားေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာေတြကို ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးျခင္းနည္းလမ္းနဲ႕ ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႕ အားစိုက္ၾကိဳးပမ္းလာခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို ၾကိဳးပမ္းမွဳေတြမွာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲတဲ့ ကြန္ဖရင့္ကို တက္ေရာက္ဖို႕အတြက္ အိုင္အာေအ အေနနဲ႕ ကနဦး လက္နက္ခ်ရမယ္လို႕ ေတာင္းဆိုခ်က္ ပါ၀င္တဲ့အတြက္ political deadlock ျဖစ္ေနခဲ့ပါတယ္။ ေလဘာအစိုးရ တက္လာျပီး ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ေရွ႕ပိုင္းမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ political deadlocks ေတြကို ေျဖရွင္းဖို႕အတြက္ ပဋိပကၡမွာ ပါ၀င္ေနတဲ့ ဘက္ႏွစ္ဘက္ သာမက ေနာက္ကြယ္ကေန ကူညီအားေပးေနသူမ်ားကိုပါ ထည့္သြင္းေဆြးေႏြးဖို႕ ၾကိဳးပမ္းလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အိုင္အာေအရဲ႕ အိုင္းရစ္အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒကို ႏိုင္ငံေရးအရ ေထာက္ခံအားေပးခဲ့တဲ့ အိုင္ယာလန္အစိုးရနဲ႕ပါ ညွိႏွိဳင္းမွဳေတြ ျပဳလုပ္လာၾကပါတယ္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာ အေျခခ် ေနထိုင္တဲ့ အိုင္းရစ္-အေမရိကန္ေတြဟာ အိုင္အာေအရဲ႕ အဓိက ဘ႑ာေရးေထာက္ပံ့ေနသူမ်ား ျဖစ္တဲ့ အတြက္ အေမရိကန္အစိုးရနဲ႕ ညွိႏွိဳင္းျပီး လိုအပ္တဲ့ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြကိုပါ ေဆာင္ရြက္ ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလို အားစိုက္ၾကိဳးပမ္းမွဳေတြေၾကာင့္ (၁၉၉၈) ခုႏွစ္၊ ေအျပီလမွာ Good Friday Agreement ေပၚထြက္လာျပီး ျငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ (Peace Process) အဆင့္ဆင့္ကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ ခဲ့ၾကပါတယ္။

ပင္လယ္ေတြမွာ အနားသတ္ကမ္းစပ္ရွိသလိုပဲ ပဋိပကၡေတြတိုင္းမွာလဲ အဆံုးသတ္အေျဖဆိုတာ ရွိစျမဲပါ။ အဆံုးသတ္မွဳဟာ အႏိုင္ (သို႕မဟုတ္) အရွံဳး (သို႕မဟုတ္) ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးမွဳမွ ေပၚထြက္ လာေသာ ရလဒ္တခုခုေတာ့ ျဖစ္လာမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္း ပဋိပကၡေတြမွာေတာ့ ျငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ ေပၚထြက္သြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလို အဆံုးသတ္အေျဖတခု မထြက္ေပၚ လာခ်ိန္မွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ပဋိပကၡေတြမွာေတာ့ ျပင္းထန္မွဳေတြ၊ တင္းမာမွဳေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။

အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္းက ပဋိပကၡေတြကို ေျဖရွင္းဖို႕ ျဗိတိသွ်စစ္တပ္က တာ၀န္ယူရခ်ိန္မွာ ျဗိတိသွ်တို႕ ဆီမွာ ျဖစ္ပြားေနတဲ့ ဘာသာေရးကြဲျပားမွဳပဋိပကၡေတြကို ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႕အတြက္ သတင္းအခ်က္ အလက္ေတြ၊ မဟာဗ်ဴဟာအခင္းအက်င္းေတြ အဆင္သင့္ မရွိေနခဲ့ပါဘူး။ အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္းမွာ ဥပေဒစိုးမိုးေရးအတြက္ တာ၀န္ယူထားတဲ့ Royal Ulster Constabulary (RUC) ရဲတပ္ဖြဲ႕ဟာ ကက္သလစ္ဘာသာ၀င္ေတြအေပၚ ပရိုတက္စတင့္ဘာသာ၀င္ေတြက တိုက္ခိုက္မွဳေတြကို လ်စ္လ်ဴရွဳ ထားခဲ့ၾကပါတယ္။ ကက္သလစ္ဘာသာ၀င္ေတြကလဲ ပရိုတက္စတင့္ဘာသာ၀င္ေတြက ထိန္းခ်ဳပ္ ထားတဲ့ RUC နဲ႕ B-specials ေခၚ အရံရဲတပ္ဖြဲ႕ ကို ယံုၾကည္မွဳ မရွိၾကပါဘူး။ ပရိုတက္စတင့္ အာဏာပိုင္ေတြက ၾကိဳးကိုင္ထားတာျဖစ္တဲ့အတြက္ ရဲအဖြဲ႕ကိုယ္တိုင္က ႏိုင္ငံေရးအၾကမ္းဖက္မွဳေတြကို အားေပးကူညီမွဳေတြ လုပ္ေနျပန္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျဗိတိသွ်စစ္တပ္ဟာ RUC နဲ႕ B-specials တပ္ဖြဲ႕ေတြကို လက္နက္ျဖဳတ္သိမ္းမွဳေတြ သြားေရာက္ျပဳလုပ္ျပီး၊ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ခဲ့ရတာေၾကာင့္ de facto police တာ၀န္ေတြကို ထမ္းေဆာင္ရပါေတာ့တယ္။

ဒီလိုျဗိတိသွ်စစ္တပ္က ျငိမ္းခ်မ္းေရးထိန္းသိမ္းမွဳတာ၀န္ေတြ ထမ္းေဆာင္ေနခ်ိန္မွာ ပရိုတက္စတင့္ ဘာသာ၀င္ေတြက Ulster Defence Association (UDA) နဲ႕ Ulster Volunteer Force (UVF) စတာေတြကို ဖြဲ႕စည္းျပီး ႏိုင္ငံေရးအၾကမ္းဖက္မွဳေတြ ျပဳလုပ္လာၾကပါတယ္။ တဘက္မွာကလဲ Republican အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္တဲ့ အိုင္အာေအကလဲ ပရိုတက္စတင့္ဘာသာ၀င္ေတြကို သာမက ျဗိတိသွ် စစ္တပ္ကိုပါ ဆန္႕က်င္လာၾကပါတယ္။ (၁၉၆၉) ခုႏွစ္၊ ႏိုင္ငံေရးအၾကမ္းဖက္မွဳေတြမွာ ကက္သလစ္ ဘာသာ၀င္ေတြရဲ႕ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို လံုေလာက္ေသာ ေစာင့္ေရွာက္ကာကြယ္မွဳေတြ မေပးႏိုင္တဲ့ အတြက္ အိုင္အာေအအဖြဲ႕တြင္းမွာ officials ေတြနဲ႕ provisionals ေတြဆိုျပီး ကြဲသြားခဲ့ပါတယ္။ ျဗိတိသွ်အခြင့္အာဏာကို တိုးျမင့္ေစျပီး၊ အိုင္ယာလန္နယ္ေျမႏွစ္ခု ျပန္လည္ ေပါင္းစည္းေရးကို အားေလ်ာ့ေစတဲ့ ျဗိတိသွ်စစ္တပ္မ်ား ရွိေနမွဳကို အိုင္အာေအ ႏွစ္ဖြဲ႕စလံုးက ဆန္႕က်င္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ provisional IRA ေတြကေတာ့ လံုျခံဳေရးအဖြဲ႕၀င္ေတြကို ဆန္႕က်င္တိုက္ခိုက္ဖို႕ ၾကိဳးပမ္းခဲ့ ၾကပါတယ္။

ေနာက္ပိုင္းမွာ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို တာ၀န္ယူထားရတဲ့ ျဗိတိသွ်စစ္တပ္နဲ႕ ကက္သလစ္ဘာသာ၀င္ေတြ အၾကား အျပန္အလွန္ယံုၾကည္မွဳနဲ႕ နားလည္မွဳ ကြဲျပားတာေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ (၁၉၇၀) ခုႏွစ္၊ ေအျပီလမွာ ပရိုတက္စတင့္အဖြဲ႕အစည္းတခုျဖစ္တဲ့ orange order အဖြဲ႕က ကက္သလစ္ ဘာသာ၀င္ ေတြ ေနထိုင္တဲ့ နယ္ေျမေတြကိုျဖတ္ျပီး လမ္းေလွ်ာက္ခ်ီတက္ပြဲျပဳလုပ္ဖို႕ စီမံခဲ့ပါတယ္။ ဒီစီမံခ်က္ကို ျဗိတိသွ်စစ္တပ္က ခြင့္ျပဳေပးခဲ့ပါတယ္။ ကက္သလစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြက ျဗိတိသွ်စစ္တပ္ အေနနဲ႕ လံုျခံဳေရးတာ၀န္ယူေပးဖို႕ ေတာင္းဆိုခ်က္ကိုလဲ ျငင္းဆန္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ လမ္းေလွ်ာက္ခ်ီတက္ပြဲ လုပ္ရာကေန အဓိကရုဏ္းေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီလို အဓိကရုဏ္းေတြကို ျဗိတိသွ်စစ္တပ္က အင္အားသံုးျပီး ေျဖရွင္းခဲ့ပါတယ္။ အဓိကရုဏ္းေတြအျပီးမွာ ေနာက္ေနာင္ အဓိကရုဏ္းေတြ ျဖစ္ပြားလာ ခဲ့ရင္ ပစ္ခတ္ႏွိမ္နင္းမယ္လို႕ Lisburn အေျခစိုက္ စစ္ဌာနခ်ဳပ္က ေၾကျငာခဲ့ပါတယ္။

(၁၉၇၂) ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ (၃၀) ရက္ေန႕မွာ Londonderry မွာ စစ္တပ္ရဲ႕ ပစ္ခတ္ႏွိမ္နင္းမွဳေၾကာင့္ လက္နက္မဲ့ျပည္သူ (၁၃) ဦး ေသဆံုးခဲ့ပါတယ္။ ဒီေသြးစြန္းေသာ တနဂၤေႏြေန႕ အျပီးမွာ အိုင္ယာလန္ ေျမာက္ပိုင္း ေဒသတခုလံုး ႏိုင္ငံေရးအၾကမ္းဖက္မွဳေတြ ပ်ံ႕ႏွံ႕သြားပါတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားကိုပါ ထိခိုက္လာတဲ့အတြက္ မတ္လမွာ ျဗိတိန္အစိုးရက အိုင္ယာလန္ပါလီမန္ကို ဖ်က္သိမ္းျပီး၊ လန္ဒန္ကေန တိုက္ရိုက္အုပ္ခ်ဳပ္မွဳ ျပဳလုပ္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ႏိုင္ငံေရးအၾကမ္းဖက္မွဳေတြက မရပ္တန္႕သြား ခဲ့ပါဘူး။

Republicans ေတြက ကြဲျပားေနတဲ့ အိုင္ယာလန္နယ္ေျမႏွစ္ခု ျပန္လည္ေပါင္းစည္းႏိုင္ေရးအတြက္ ျဗိတိန္အစိုးရကို ဖိအားေပးရမယ္လို႕ ယူဆၾကပါတယ္။ ဒီဖိအားေတြဟာ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရး ျဖစ္တယ္လို႕လဲ ေရြးခ်ယ္သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ ျဗိတိန္အစိုးရကလဲ အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္းမွာ ဥပေဒစိုးမိုးေရး ရွိလာဖို႕က အဓိကျဖစ္တယ္လို႕ ယူဆပါတယ္။ ဒီယူဆခ်က္ႏွစ္ရပ္ဟာ ပဋိပကၡ ေျဖရွင္းေရးကို ဦးတည္ေစႏိုင္ျခင္း မရွိပဲ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္မွဳဆီကိုသာ ဦးတည္သြားေစခဲ့ပါေတာ့တယ္။ အေျခအေနေတြအရ ျဗိတိသွ်စစ္တပ္က မူလရည္ရြယ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ ျငိမ္းခ်မ္းေရးထိန္းသိမ္းမွဳကေန ပုန္ကန္မွဳႏွင့္ အၾကမ္းဖက္မွဳ ႏွိမ္နင္းေရး ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ကူးေျပာင္းသြားပါတယ္။ ျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ၀င္ေရာက္ထိန္းသိမ္းရာက ထိန္းသိမ္းသူကိုယ္တိုင္ ပဋိပကၡထဲ ေရာက္သြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလို ပဋိပကၡထဲမွာ ပါ၀င္တဲ့ actor တခုျဖစ္လာတာေၾကာင့္ ေထာက္လွမ္းေရးရဲ႕ အခန္းက႑က အေရးၾကီးလာပါတယ္။ ပဋိပကၡေတြမွာ လူအမ်ားက စင္ေပၚမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကိုပဲ လိုက္လံၾကည့္ရွဳျပီး စိတ္၀င္တစား အကဲျဖတ္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အထင္နဲ႕ အျမင္ကို ေပါင္းစပ္ေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ သို႕ေပမယ့္ အထင္၊ အျမင္ထက္ ပိုျပီး အေရးၾကီးတာက အသိပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စင္ေနာက္မွာ ဘာေတြ လုပ္ေဆာင္ေနတယ္ဆိုတဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကို မသိပဲ ႏိုင္ငံေရး၊ စစ္ေရးမွာ လက္ဦးမွဳနဲ႕ အေျခအေနဖန္တီးခြင့္ကို ဘယ္ေတာ့မွ ရမွာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒီအသိကို ေဆာင္က်ဥ္းေပးႏိုင္ တဲ့ pivotal aspect ကေတာ့ ေထာက္လွမ္းေရး သတင္းအခ်က္အလက္ေတြနဲ႕ ေထာက္လွမ္းေရး ေအာ္ပေရးရွင္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။


အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္း ပဋိပကၡေတြမွာလဲ ျဗိတိသွ်ေထာက္လွမ္းေရး အဖြဲ႕အစည္းေတြက တာ၀န္ယူ ေဆာင္ရြက္မွဳေတြ ရွိလာပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ ဒုတိယကမၻာစစ္ေႏွာင္းပိုင္းကာလေတြမွာ intelligence community အတြက္ အခက္ခဲဆံုးနဲ႕ စိန္ေခၚမွဳ အမ်ားဆံုးလို႕ ေလ့လာသံုးသပ္သူေတြ သတ္မွတ္ ေျပာဆိုၾကတဲ့ အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္း လွ်ိဳ႕၀ွက္စစ္ပြဲေတြ ေပၚထြက္လာပါေတာ့တယ္။ ဒီလွ်ိဳ႕၀ွက္ စစ္ပြဲေတြမွာ အားသာခ်က္ေတြ၊ အားနည္းခ်က္ေတြ၊ ခုတ္ရာတျခား၊ ရွရာတျခား နည္းပရိယာယ္ မွားေတြလဲ ရွိပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ အတိတ္သမိုင္းဆိုတာ ေနာင္လာေနာက္သားေတြ သင္ခန္းစာ ယူဖို႕အတြက္ letter of instruction ျဖစ္တာေၾကာင့္ အိုင္ယာလန္ေျမာက္ပိုင္းမွာ ျဗိတိသွ် ေထာက္လွမ္းေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ လွ်ိဳ႕၀ွက္စစ္ပြဲအေၾကာင္းကို ေရးသား တင္ျပအပ္ပါတယ္။

ခင္မမမ်ိဳး (၉၊ ၉၊ ၂၀၁၁)


ရည္ညႊန္းကိုးကား။

Coogan, T. P. (1995) The Troubles: Ireland's Ordeal, 1966-1995, London: Hutchinson

Hamill, D. (1985) Pig in the Middle: The Army in Northern Ireland, 1969-1984, London: Metheun

Lomas, B. (2000) 'The Good Friday Agreement', Talking Politics, 14 (1), pp. 28-31

Tonge, J. (2002) Northern Ireland: Conflict and Change, London: Pearson, 2nd edition


[အပိုင္း (၂) - ေထာက္လွမ္းေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ား က႑ကို ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္]

အျပည့္အစံုဖတ္ခ်င္ရင္..>>>

စတုတၳမ႑ိဳင္ႏွင့္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး

Tuesday, September 6, 2011

နိဒါန္း

အာဖရိကႏိုင္ငံတႏိုင္ငံျဖစ္တဲ့ ႏိုက္ဂ်ီးရီးယားႏိုင္ငံမွာ THISDAY Newspaper Group ဆိုတဲ့ စာနယ္ဇင္းအဖြဲ႕တဖြဲ႕ ရွိပါတယ္။ ဒီအဖြဲ႕ဟာ ႏိုက္ဂ်ီးရီးယား စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို တိုက္ဖ်က္ခဲ့စဥ္မွာကတည္းက တက္ၾကြစြာ ပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္။ စစ္အာဏာရွင္စနစ္က်ဆံုးျပီး ေႏွာင္းပိုင္းကာလေတြမွာလဲ ဒီမိုကေရစီစနစ္ရဲ႕ အသက္ ေသြးေၾကာျဖစ္တဲ့ စတုတၳမ႑ိဳင္ (သတင္း၊ စာနယ္ဇင္း၊ မီဒီယာက႑) မွာ အင္အားတရပ္အျဖစ္ ပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုပါ၀င္ရင္း (၂၀၀၁) ခုႏွစ္မွာ Economic Intelligence Group ကို ထပ္မံဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါတယ္။ ဒီအုပ္စုမွာ ပါ၀င္တဲ့ စီးပြားေရးပညာရွင္ေတြဟာ ႏိုင္ငံေတာ္က ခ်မွတ္ထားတဲ့ စီးပြားေရးမူ၀ါဒမ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာျခင္း၊ ထိေရာက္မွဳမ်ားကို တိုင္းတာသတ္မွတ္ျခင္း၊ အားနည္းခ်က္ရွိေနေသာ က႑မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ျခင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္မွ ေဖာ္ေဆာင္ေနေသာ မူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပည္သူလူထု၏ အျမင္သေဘာထားမ်ားကို ေလ့လာတင္ျပျခင္း၊ ကမၻာအရပ္ရပ္တြင္ က်င့္သံုးေနေသာ ထိေရာက္သည့္ မူ၀ါဒမ်ားကို သံုးသပ္တင္ျပျခင္းျဖင့္ ပါလီမန္အတြင္းမွ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္ ျပည္သူလူထုအား ပညာေပးျခင္း စတာေတြကို ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေတြဟာ စတုတၳမ႑ိဳင္ အင္အားစုတရပ္အေနနဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးဆိုင္ရာ ျပည္သူ႕အက်ိဳးျပဳလုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို ေဖာ္ေဆာင္ ခဲ့ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။



စတုတၳမ႑ိဳင္

သတင္းနဲ႕ စာနယ္ဇင္းက႑ဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္၊ ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္နဲ႕ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္စတဲ့ မ႑ိဳင္ၾကီး သံုးရပ္ကို ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာတည့္မတ္ေပးရတာျဖစ္တဲ့အတြက္ စတုတၳမ႑ိဳင္ဆိုျပီး ၿဗိတိသွ်ပါလီမန္အမတ္ အက္ဒမန္ဗတ္(၁၇၂၉-၁၇၉၇)က တင္စားေခၚေ၀ၚခဲ့ရာက စတုတၳမ႑ိဳင္အျဖစ္ အမည္တြင္လာခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ ဆိုသလိုပဲ စတုတၳမ႑ိဳင္နဲ႕ ပတ္သက္ျပီး၊ ပညာရွင္မ်ားက ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကတဲ့ သီအိုရီသေဘာတရားေတြမွာလဲ သီအိုရီၾကီးေလးခုက ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားလာခဲ့ပါတယ္။

သတင္းစာနယ္ဇင္းႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးဆိုင္ရာ ပညာရွင္မ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ Fred S. Siebert, Theodore Peterson. Wilbur Schramm တို႕က ကမၻာ့သတင္းစာနယ္ဇင္းေလာကမွာ လည္ပတ္ေနတဲ့ ယႏၱရားေတြဟာ သီအိုရီေလးခုေပၚမွာ အေျခခံေနတယ္လို႕ ဆိုခဲ့ၾကပါတယ္။ ပထမသီအိုရီကေတာ့ အမွန္တရားဆိုတာ ပညာရွိအခ်ိဳ႕ရဲ႕ ထုတ္ကုန္သာျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚကို အေျခခံျပီး၊ Renaissance ေႏွာင္းပိုင္း ကာလတုန္းက ေပၚထြက္လာခဲ့တဲ့ Authoritarian theory ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယတမ်ိဳးကေတာ့ စာနယ္ဇင္း သတင္းမီဒီယာဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားနဲ႕ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြကို ေထာက္ကူေပးရမယ္ ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚေပၚမွာ အေျခခံထားတဲ့ Soviet Communist theory ျဖစ္ပါတယ္။

တတိယတမ်ိဳးကေတာ့ တိုင္းသူျပည္သားေတြရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြမွာ လိုအပ္ေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား လံုလံုေလာက္ေလာက္ ရရွိႏိုင္ေရးအတြက္ မီဒီယာမွာ တာ၀န္ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚကို အေျခခံထားတဲ့ Social Responsibility Theory ျဖစ္ပါတယ္။ စတုတၳတမ်ိဳးကေတာ့ သတင္းနဲ႕ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ကို အတိုင္းအဆမရွိ ဦးစားေပးရမယ္ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚေပၚမွာ အေျခခံထားတဲ့ Libertarian Theory ျဖစ္ပါတယ္။ ၂၁ ရာစုရဲ႕ သတင္းနဲ႕စာနယ္ဇင္းေလာကမွာ Social Responsibility Theory နဲ႕ Libertarian Theory ေတြက ပိုျပီးထင္ရွားလာပါတယ္။

ယူေကႏိုင္ငံက ဘီဘီစီသတင္းဌာနနဲ႕ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုက NPR သတင္းဌာနေတြဟာ အမ်ားျပည္သူရဲ႕ အသံုးျပဳကေန ရရွိလာတဲ့ ၀င္ေငြေပၚမွာ တည္မွီျပီး၊ ေၾကာ္ျငာက႑ကို မွီခိုမွဳ နည္းပါးတာေၾကာင့္ ျပည္သူလူထုအက်ိဳးစီးပြားကို ပိုမိုကိုယ္စားျပဳႏိုင္ျပီး၊ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို ကိုယ္စားျပဳမွဳ ေလ်ာ့နည္းျခင္း၊ ေဖ်ာ္ေျဖေရးက႑သာမကပဲ ပညာေပးက႑ေတြကိုပါ ပူးတြဲအေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း၊ မီဒီယာက်င့္၀တ္မ်ားကို ေလးစားလိုက္နာျခင္း စတဲ့ သြင္ျပင္လကၡဏာေတြ ရွိတဲ့အတြက္ Social Responsibility Theory ကို အေျခခံထားတဲ့ သတင္းဌာနေတြအျဖစ္ ေလ့လာသံုးသပ္သူမ်ားက ဆိုၾကပါတယ္။

ႏိုင္ငံေရးပညာရွင္ေတြကေတာ့ ဒီသီအိုရီ ခြဲျခားမွဳေတြဟာ အာဏာရွင္စနစ္ကေန လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို အသြင္ကူးေျပာင္းရာမွာ သတင္းနဲ႕ စာနယ္ဇင္းက႑ဟာလဲ authoritarian theory ကို အေျခခံထားရာမွ Social Responsibility Theory နဲ႕ Libertarian Theory ေတြကို အေျခခံအျဖစ္ ကူးေျပာင္းရမယ္ဆိုတဲ့ evolutionary mode of political development ကို အသံုးျပဳထားျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလိုေတြ႕ရွိခ်က္ေတြဟာ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္နဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးအၾကားက ဆက္ႏြယ္မွဳေတြကို ေဖာ္ထုတ္ေပးႏိုင္တဲ့အတြက္ အခြင့္အေရးေတြနဲ႕ ပတ္သက္ျပီးအျငင္းပြားေနတဲ့ အျမင္ႏွစ္ရပ္ကို ေပါင္းစပ္ ေပးျပီးသား ျဖစ္သြားပါတယ္။

စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး

စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ဆိုတာ the right of expression ျဖစ္တဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရး (political right) ျဖစ္ပါတယ္။ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳမွ လြတ္ကင္းေရး ဆိုတာကက်ေတာ့ လူမွဳေရးအခြင့္အေရး (social right) ျဖစ္ပါတယ္။ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ လူ႕အခြင့္အေရးလွဳပ္ရွားသူေတြနဲ႕ ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံေတြက မူ၀ါဒ ခ်မွတ္သူေတြ အၾကားမွာ ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရးနဲ႕ လူမွဳေရးအခြင့္အေရးေတြမွာ ဘာကို ပိုျပီး ဦးစားေပးသင့္တယ္ ဆိုတာနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး အျငင္းပြားမွုေတြ ရွိပါတယ္။

အေနာက္ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ လူ႕အခြင့္အေရးလွဳပ္ရွားသူေတြက ႏိုင္ငံသားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရးမ်ား (civil and political rights) ကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းျဖင့္ လူမွဳအခြင့္အေရး၊ စီးပြားေရးအခြင့္အေရးမ်ားနဲ႕ ယဥ္ေက်းမွဳအခြင့္အေရးမ်ားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးအတြက္ empowerment လုပ္ျပီးသား ျဖစ္သြားတယ္ လို႕ အဆိုရွိၾကပါတယ္။ ဖြံ႕ျဖိဳးဆဲႏိုင္ငံေတြက မူ၀ါဒ ခ်မွတ္သူေတြကေတာ့ လြတ္လပ္စြာ ေျပာၾကားခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ စုေ၀းလွဳပ္ရွားခြင့္ ဆိုတာ ဆာေလာင္မြတ္သိပ္ျပီး၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူေတြ အတြက္ အသံုးမ၀င္ႏိုင္တဲ့ အတြက္ ဘ၀ရွင္သန္ရပ္တည္ဖို႕ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ လူမွဳအခြင့္အေရးေတြကို ဦးစားေပးဖို႕ လိုအပ္တယ္လို႕ ဆိုၾကပါတယ္။

သတင္းစာနယ္ဇင္းနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး ႏိုင္ငံေရးရွဳေထာင့္ကေန ေလ့လာေတြ႕ရွိခ်က္ျဖစ္တဲ့ evolutionary mode of political development ဟာ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္နဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးအၾကားက ဆက္ႏြယ္မွဳ ေတြကို ေဖာ္ထုတ္ေပးျပီး ဒီလိုကြဲျပားေနတဲ့အျမင္ႏွစ္ရပ္ကို ေပါင္းစပ္ေပးပါတယ္။ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ႕ စတုတၳမ႑ိဳင္ဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့အစိုးရက ၾကိဳးကိုင္ထားတာ ခံထားရတဲ့အခါ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး စီမံခ်က္ေတြကို ထိထိေရာက္ေရာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ဖို႕ ခက္ခဲႏိုင္ပါတယ္။ အစိုးရၾကိဳးကိုင္ မီဒီယာေတြ ဟာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ျဖန္႕ျဖဴးျခင္း၊ အစိုးရ၀ါဒမ်ားကို ျဖန္႕ခ်ိေပးျခင္း စတာေတြ ျပဳလုပ္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ေပမယ့္ အစိုးရရဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးလုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြကို ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာ ထိန္းသိမ္း တည့္မတ္မွဳေတြ ျပဳလုပ္ႏိုင္ျခင္း မရွိပါဘူး။

အစိုးရမူ၀ါဒေတြကိုလဲ လြတ္လပ္စြာ ေ၀ဖန္ျခင္း၊ အားနည္းခ်က္မ်ား ေထာက္ျပျခင္းေတြ ျပဳလုပ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီအခါမွာ စတုတၳမ႑ိဳင္ရဲ႕ အေရးၾကီးတာ၀န္တခုျဖစ္ျပီး၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးအတြက္ အေရးၾကီးလွတဲ့ government watchdog တာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ျခင္း မရွိပါဘူး။ ျပည္သူလူထုကိုလဲ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားအားလံုးကို ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ တင္ျပႏိုင္ျခင္း မရွိသလို၊ ျပည္သူ႕အျမင္မ်ားကိုလဲ လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ခြင့္ မရွိတဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္က ခ်မွတ္ထားတဲ့ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး မူ၀ါဒနဲ႕ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြဟာ ျပည္သူေတြအတြက္ အမွန္တကယ္ အက်ိဳးေက်းဇူး ျဖစ္ထြန္းျခင္း ရွိမရွိကို အကဲျဖတ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။

သတင္းနဲ႕ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ရွိမွသာ ျပည္သူလူထုကို သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားေပးျခင္းနဲ႕ လူထုရဲ႕ ပူးေပါင္းပါ၀င္မွဳ ရယူႏိုင္ျခင္းမ်ား တိုးျမင့္လာျပီး လူထုကို empower လုပ္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါတင္မကပဲ သတင္းနဲ႕ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ကေန တဆင့္ public marketplace ထဲကို အေတြးအေခၚမ်ား၊ အိုင္ဒီယာမ်ား၊ အျမင္သေဘာထားမ်ား စီး၀င္လာေစတဲ့အတြက္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (Civil Society) အားေကာင္း လာေစေရး ကိုလဲ ေဆာင္က်ဥ္းေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလို ပြင့္လင္းျမင္သာမွဳ၊ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း အားေကာင္းလာေစမွဳေတြ ကေနတဆင့္ Universal Declaration of Human Rights ရဲ႕ Article 19 (Freedom of expression and information) ကိုလဲ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ျပီးသား ျဖစ္သြားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရးနဲ႕ လူမွဳေရးအခြင့္အေရးဆိုတာ သီးျခားသတ္မွတ္ ဦးစားေပးလို႕ မရႏိုင္ပဲ တျပိဳင္နက္တည္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ဖို႕ လိုအပ္တဲ့ အရာေတြျဖစ္ေၾကာင္း စတုတၳမ႑ိဳင္နဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး အၾကားက ဆက္ႏြယ္မွဳေတြက မီးေမာင္းထိုးျပခဲ့ပါတယ္။

စတုတၳမ႑ိဳင္၏ အခန္းက႑အား ျမွင့္တင္ျခင္း

စတုတၳမ႑ိဳင္နဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးတို႕အၾကားမွာ ဆက္ႏြယ္မွဳေတြရွိတာေၾကာင့္ စတုတၳမ႑ိဳင္ရဲ႕ အခန္းက႑ကို ျမွင့္တင္ျခင္းျဖင့္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးကို အေထာက္အကူျပဳလာေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလို စတုတၳမ႑ိဳင္ရဲ႕ အခန္းက႑ကို ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရးအတြက္ ဦးတည္ျပီး ျမွင့္တင္ႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းေတြ ကို ပညာရွင္ေတြက ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။

(၁) သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားေပးျခင္း

သတင္းနဲ႕ စာနယ္ဇင္းက႑ဟာ လူထုလူတန္းစားအလႊာအသီးသီးကို သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားေပးႏိုင္တဲ့ အထိေရာက္ဆံုး ျပည္သူ႕ဆက္ဆံေရး ယႏၱရားျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္ရဲ႕ စီးပြားေရးအေျခအေန၊ လူမွဳေရးအေျခအေန၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳအေျခအေနေတြနဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွုေလွ်ာ့ခ်ေရးအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္က ေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့ မူ၀ါဒေတြ၊ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို လူထုက သိရွိဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ စတုတၳမ႑ိဳင္အေနနဲ႕ ဒီလိုမူ၀ါဒ၊ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကိုသာမက မူ၀ါဒေတြရဲ႕ လူထုအေပၚ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳေတြ၊ အားသာခ်က္၊ အားနည္းခ်က္ စတဲ့ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကိုပါ အမ်ားျပည္သူထံ ပို႕ေဆာင္ေပးႏိုင္ပါတယ္။

(၂) ျပည္သူ႕အျမင္၊ ျပည္သူ႕အသံမ်ား ေဆာင္က်ဥ္းေပးျခင္း

ႏိုင္ငံေတာ္က ခ်မွတ္ထားတဲ့ မူ၀ါဒေတြနဲ႕ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြအေပၚမွာ အမ်ားျပည္သူရဲ႕ အျမင္ေတြနဲ႕ သေဘာထားေတြကို မူ၀ါဒခ်မွတ္ထားသူမ်ား၊ အၾကံေပးမ်ားနဲ႕ မူ၀ါဒအေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေနသူမ်ား သိရွိဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။ ျပည္သူလူထုရဲ႕ အျမင္သေဘာထားေတြနဲ႕ လူထုလူတန္းစားအလႊာအသီးသီးကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ျပည္သူ႕အသံေတြကို စတုတၳမ႑ိဳင္က ေဆာင္က်ဥ္းေပးႏိုင္ပါတယ္။

(၃) Public Debate ပလက္ေဖာင္း ဖန္တီးေပးျခင္း

အေရးၾကီးတဲ့ ျပည္သူ႕ေရးရာမူ၀ါဒေတြနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး ပညာရွင္ေတြ၊ မူ၀ါဒေရးရာကၽြမ္းက်င္သူေတြရဲ႕ ေဆြးေႏြးပြဲေတြ၊ debate ေတြ ျပဳလုပ္တဲ့အခါ အမ်ားျပည္သူရဲ႕ ဗဟုသုတေတြ၊ အေတြးအျမင္ေတြ တိုးတက္လာေစႏိုင္ပါတယ္။ အေၾကာင္းအရာတခုခ်င္းစီကိုလဲ ထဲထဲ၀င္၀င္ ျခံဳငံုသိရွိသြားေစႏိုင္ပါတယ္။ စတုတၳမ႑ိဳင္ဟာ ဒီလို public debate ပလက္ေဖာင္းကို ဖန္တီးေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံက Daily Star သတင္းစာမွာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ ပို႕ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရး၊ ပို႕ကုန္သြင္းကုန္ မူ၀ါဒမ်ား၊ စြမ္းအင္ မူ၀ါဒမ်ားနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး public debates မ်ား ျပဳလုပ္ေလ့ရွိပါတယ္။ အဲဒီကေန ေပၚထြက္လာတဲ့ ရလဒ္ေတြကို စုစည္းျပီး ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားနဲ႕ အန္ဂ်ီအိုမ်ားကို အၾကံျပဳခ်က္မ်ားလဲ ေပးအပ္ျပီး public engagement ကို စတုတၳမ႑ိဳင္ကတဆင့္ တိုးျမွင့္ေပးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

(၄) ျပည္သူ႕ေရးရာဌာနမ်ား၏ တာ၀န္ခံမွဳ ရွိေစျခင္း

ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး မူ၀ါဒမ်ားကို ထိထိေရာက္ေရာက္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေရးအတြက္ သက္ဆိုင္ရာ ျပည္သူ႕ေရးရာဌာနမ်ားရဲ႕ တာ၀န္ခံမွဳ (accountability) ရွိဖို႕ အလြန္ အေရးၾကီးပါတယ္။ အဆိုျပဳခ်က္ေတြနဲ႕ မူ၀ါဒေတြကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္တဲ့အခါ ဒီမူ၀ါဒေတြဟာ သင့္ေလ်ာ္မွဳရွိမရွိ၊ ထိေရာက္မွဳရွိမရွိ၊ စီမံခ်က္ေတြအတိုင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ျခင္း ရွိမရွိ စတာေတြကို မီဒီယာနဲ႕ သတင္းစာနယ္ဇင္းေတြက ေစာင့္ၾကပ္ၾကည့္ရွဳႏိုင္ပါတယ္။ အစိုးရအသံုးစရိတ္မ်ားရဲ႕ မွန္ကန္တိက်မွဳကိုလဲ ဆန္းစစ္ေလ့လာႏိုင္တာေၾကာင့္ ဘ႑ာေငြအလြဲသံုးစားျပဳမွဳေတြနဲ႕ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမွဳေတြကိုလဲ တိုက္ဖ်က္ႏိုင္ ပါတယ္။

နိဂံုး


နိဂံုးခ်ဳပ္ဆိုရရင္ သတင္းနဲ႕စာနယ္ဇင္းက႑ဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္၊ ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္နဲ႕ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္စေသာ မ႑ိဳင္ၾကီး သံုးရပ္ကို ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာတည့္မတ္ေပးရတဲ့ စတုတၳမ႑ိဳင္ၾကီးျဖစ္တဲ့အတြက္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမွဳေလွ်ာ့ခ်ေရး မူ၀ါဒမ်ား ထိထိေရာက္ေရာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေရးအတြက္ အေရးပါလွပါေၾကာင္း ေရးသားတင္ျပအပ္ပါတယ္။


ခင္မမမ်ိဳး (၆၊ ၉၊ ၂၀၁၁)



ရည္ညႊန္းကိုးကားစာရင္း


Deane, J. (2005) “Why the Media Matters,” GFMD October 2005

Gregoire, L. (2005) “Why Development Needs Good Journalism,” WPFD

Hudock, A. (2003) “Hearing the Voices of the Poor: Encouraging Good Governance and Poverty Reduction through Media Support,” World Learning

Obaigbena, N. (2001) “ Role of the press in poverty reduction strategies (PRSP) Design and Implementation Process”, Africa Forum on Poverty Reduction Strategies, Dakar, Senegal, September 10-13, 2001.

Panos London (2005) “ What are the MDGs and why are they important?
www.panos.org.uk/extra/mdgs_index.asp

Panos London (2007) ‘The role of the media in boosting public awareness and debate of trade policy-making’, in WTO (2007) WTO Public Forum 2006: What WTO for the XXIst Century?, London

Siebert, F., Peterson, T., & Schramm, W. (1956) “Four theories of the press: The authoritarian, libertarian, social responsibility, and Soviet communist concepts of what the press should be and do”, Urbana: University of Illinois.

အျပည့္အစံုဖတ္ခ်င္ရင္..>>>

စက္တင္ဘာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ (ကဗ်ာ)

Friday, September 2, 2011

စက္တင္ဘာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္

အျပည့္အစံုဖတ္ခ်င္ရင္..>>>

  © Blogger templates Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP